Vad betyder och innebär detta?

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag undrar vad följande betyder, går ut på och innebär?
BH
BSP
BHP-IPO-SL

Jag har försökt hitta fakta om det men finner inget.
Ni behöver inte säga vad det är om det inte är så att man kan göra det med flattar. Men skriv gärna det i så fall :)

Är det någon som kommer på fler användningsområden för flatten än:
Jakt, apportering, viltspår, lydnad, appell(ej skydd), agility och uställning?

Jag är mycket tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Vad betyder och innebär detta?

BH= Behörighetsprov

För att få starta i BHP 1 eller IPO 1 erfordras att hunden har godkänts i BH.

Här gör man som delprov 1, ett lättare lydnadsprov inför domare. Sedan gör man ett delprov 2, trafikprov, för att se hur hunden uppför sig i trafiken bland cyklister, joggare och hundmöte. Som delprov 3 så ska man binda upp hunden på en gata och sen ska en figg gå förbi med hund på 5 stegs avstånd och hunden ska sitta,ligga, stå kvar.

Man kollar på detta prov hundens förighet och uppförande gentemot människor, hundar och trafik.

BSP står för Brukshundsprov Spår. Ett rent spårarbete utan lydnadsmoment.

BHP, IPO- Är prov där det ingår lydnad, spår och skydd.

IPO- Internationella PrövningsOrdningen.

BSL- Är samma prov som BHP, men det ingår inget skyddsarbete

Dessa prov är inget man normalt gör med flattar, jag tror inte att det är otillåtet för en flatt att göra det. Men det är nog väldigt svårt att få plats då det vanligtvis är schäferklubbarna´s OG som anordnar dessa.

Mäh, GA tror du inte jag och Atlaz får vara med på detdär?

Det hade ju jag planerat ;)

Hi hi....nja...neka dig kan de väl inte göra, det skulle vara en härlig syn! :D :D En jätte bland schäfrarna.

Stackars skyddsfigg, han kommer få det jobbigt. Blåmärken och ömma kroppsdelar är de vana med, men att bli manglad är nog inte lika poppis. :crazy: Du får kanske vara med på skyddet, men då blir det nog till att starta sist, så vi andra får vara med också. :angel:

Gör det, men då måste du lova mig att jag får reda på när och var du ska starta! :D :banana: :angel:

Jag lovar här med att berätta exakt tid och plats för genomförandet BHP/IPO-prov för GA ;) :)

Liknande trådar

J
Övr. Hund Hejsan! Tänkte ta upp detta igen... Alla ovanliga, konstiga och annorlunda färger det finns på vissa raser. Själv hittar jag...
Svar
14
· Visningar
2 987
J
Islandshäst Hejsan! Jag hade tänkt att ställa upp i de regionala tävlingar som kommer i vår, men jag undrar hur det är med det där... Om jag...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Muninn
·
J
Foder & Strö Hejsan! Kan man veta att ett hö är bra utan att man fått en analys på det? Jag har nämligen klagat på höet i vårat stall, eftersom...
Svar
7
· Visningar
777
Senast: SessCa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama