Vad betyder Mjau ??

V

Vaccan

Min katt är världens i särklass gnälligaste ....är mjau alltid mjau eller betyder det nått speciellt ?
Han jamar och stryker sej när han tigger mat ,så långt är jag med -sen kan han springa runt som ett fån (dock ,ett gulligt fån :)) och jaaaama ,dushar jag sitter han på toastolen och jamar sisådär en gång per fem sekunder ...och jag har tänkt så här att ,han kommer i puberteten *mattes Nils börjar bli vuxen :love:* :) och han går runt och gnäller för den sakens skull....
Han är typ ...5-7 månader gammal ,hans förra hem var ju inte sådär *hrm* jättebra och det var inte meningen jag skulle ha nån katt egentligen ,men vad gör man -dom skulle ju skjuta honom :( ,och han är inte kastrerad....vad händer om/när jag kastrerar honom ?

Min katt (9år :eek:) pratar endel hon med, men inte SÅ mycket. Men jag tycker mig helt klart kunna skilja på hennes olika läten. Hon kan säga Ja och Nej :angel: Skriker på ett visst sätt när det är mat, när hon vill in, när hon kallar på mig osv.
När hon kallar på mig låter det Precis som om hon säger mitt namn på kattsätt. Jag heter Elin och det låter ungefär Eiin, detta läte använder hon när hon ropar på mig och bara MIG, aldrig när hon pratar med någon annan. Tror ni att det verkligen kan vara så att det är mitt namn hon säger? Låter inte helt otänkbart att hon kan snappat upp vad de andra kallar mig, och så säger hon samma sak :confused:?

Efter vad jag läst så är jamet ett läte som används vid kommunikation med människor så kanske försöker hon lära sig prata :D
min älsta kisse brukar kalla mig mah mah (har ett speciellt mah läte,,)

Vissa katter är mer verbala än andra... Min gamla katt sa nästan aldrig nåt, medans Svante låter så fort man tittar på honom.
Svante jamar dels för uppmärksamhet ("bär mig, mata mig") och dels som svar om man lockar på honom ("jag kommer, äh kom hit om du vill nåt").
Det har inte ändrats sedan han kastrerades, möjligtvis har han sänkt volymen något, tack och lov!

Om du kastrerar honom blir han med stor sannolikhet lugnare, mindre gnällig och du slipper att han sprayar vilket stinker peck. Inne går inte att ha en okastrerad hankatt - om man inte avlar och är beredd att ta problemen - och inte ute heller, för då gör han ungar.

mandalaki

Har du måhända adopterat ett syskon till min katt? ;) Han är i det närmaste exakt likadan. Han ÄLSKAR att prata, men det går i vågor. 3 år och kastrerad sedan 5 måanders ålder är han.

Mycket möjligt att han börjar skrika mindre om du kastrerar. Ett som är säkert är, att du slipper andra - betydligt mindre trevliga - pubertetsproblem.

Tror ni att det verkligen kan vara så att det är mitt namn hon säger? Låter inte helt otänkbart att hon kan snappat upp vad de andra kallar mig, och så säger hon samma sak :confused:?

Det tror jag definitivt!!

Djur tar ju efter beteenden, och växer en katt upp med människor, så finns möjligheten att den snappar upp mänskliga beteenden. :) Min kise är likadan - man "hör" tydligt "hej" och "love you" vid väl valda tillfällen. Inte orden, men tonfallet (samma som vi använder). Också han har olika läten för uppmärksamhet, mat, o.s.v.

...och hua sådana saker han går omkring och berättar för mina päron :o det är tur att de inte talar kattspråk. :D

Min minsta misse är också sådär pratig. Fast han pratar mest för sig själv. Går omkring ensam i ett rum och jamar för sig själv.
Fast egentligen jamar han inte(kan inte) utan liksom skriker. Grannarna tror nog att vi håller på att plåga ihjäl honom ibland! :o

Min katt jamar "hjälp" när min lillasyster jagar honom och "bajs i lådan" när han varit på toa, så att man ska komma och ta bort det :D
Sen mjauar han även "nu är jag ensam, såååå ensaaaaaam" och "hej matte".
Han "kurrar" när man pratar med honom och ibland så ropar han "MAMMA" ;)
När jag är på väg nånstans så ställer han sig vid dörren och när min mamma lyfter upp honom för att han inte ska följa med så grrriiiiiiinar han och sträcker tassarna efter mig :crazy:

Men så har jag ju en siames också :smirk:
:love:
Vi pratar JäMT och förstår varann väldans bra.

Våran "katt" prata JÄMT JÄMT JÄMT!
Tillochmed när han sover så pratar han..(dock inte lika mycket :smirk:).
Han ska sitta och titta på tv:n med oss..speciellt häst hoppning :d, men han visar alltid sååå tydligt vad han menar med sitt gnällande så vi har aldrig behövt fråga oss -Vad säger han ?
Han tror till 100% att han är en familjemedlem som också ska följa med till stan,affären, stallet mm mm.
Han kan sitta på vägen när vi åker med bilden, och bara vänta på oss..
Han följer med oss till skolan/ jobbet..(inte helvägs) men..

..Efter allt så har jag fortfarande inget svar på din fråga..hon/han vill väl bara vara social..? :D

Mina katter har olika absolut olika läten för olika saker de vill (de låter dock helt olika utom när de tigger - då har de samma gnälliga bedjande tonfall). Ett läte när de vill gosa, ett när de är uttråkade ett när de tror att matte håller på att drunkna för att hon badar för länge, ett för att väcka mig, osv, osv.

Det roligaste minstingen vet är när jag pratar med henne. Då kan vi gå runt och pipa ett bra tag. Hon verkar bli alldeles exalterat av att utbyta lite skvaller (eller vad det nu är).
Vet egentligen inte om jag härmar henne eller hon mig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka