Vad betyder AA?

J

JJossan97

Vad betyder AA i samband med westerntävlingar? Jag tänkte anmäla mig till en westerntävling, men är ganska ny inom western. I alla fall inom tävlingar :)

Vad betyder det när det står t.ex. W Horsemanship AA?

Undrar alltså vad AA betyder... Tacksam för svar :laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder AA?

Jag har haft stora diskussioner i styrelsen i den wras-klubb där jag sitter.. Jag förstår inte konceptet alls..
Det stämmer, det som dom svarat, men.. En i styrelsen säger att det bara ska stå bakom ridklasser, inte typ halter, trail at hand, inte heller youth... Men då är min fråga - vilken ålder ska hästarna ha då?!?
Jag tycker det är.. Ja jag vet inte...

Det är väl för att hålla isär unghästar från de äldre?
Eller så förstår jag inte din fråga :p

WRAS anordnar inte halterklasser, då det dessa handlar om exteriörbedömning. Showmanship at Halter och Trail in Hand kan däremot anordnas som AA.
Youth-klasser har jag aldrig sett annat än AA, t.ex. Youth Reining AA.

Om en klass inte anordnas som AA, är den istället Junior (hästar upp till 5 år) eller Senior (hästar 6 år och äldre), t.ex. Junior Western Pleasure eller Senior Western Riding.

Förstod bara inte din första mening om att WRAS inte anordnar halterklasser när dom faktiskt gör det :confused:

Om det inte står nånting då? Bara ex Reining Open?
Youth vill de att det bara står ex Reining Youth, för "där avgör ryttarens ålder"...
Men varför skriver man inte AA bakom en showmanship då?

Jag var lite trött igår :angel: Jag tänkte inte på att halterklasser syftar på alla klasser där man visar hästen i grimma. Jag tänkte halterklasser = bara halter, därav svaret.

Segelflygarinnan: Om det inte står något efter klassen skulle jag personligen utgå ifrån att det var en AA-klass, men jag tycker att det ska stå med för att undvika förvirring om vilken häst man får starta (gäller alla klasser).

Open = öppen för alla ryttare, alla åldrar

Youth = öppen för ungdomar t o m det år man fyller 19

AA = öppen för alla hästar

Så om det då t.ex. står Reining Open AA är klassen öppen för ryttare i alla åldrar på hästar 3 år och uppåt. Om det däremot står Reining Youth Senior är klassen öppen för ungdomar på hästar som är 6 år och äldre.

Vet inte om det har med detta att göra, men som någon påpekade innan så står ju AA på ridklasserna för hästar 3 år och uppåt. I showmanship at halter så får du ju även visa yngre hästar än 3, så det är väl underförstått att alla hästar får visas i showmanship oavsett ålder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
15
· Visningar
1 739
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 263
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka