Vad behövs mer i en "sjukväska"?

Hagstadius

Trådstartare
Jag ska köpa in lite från Hööks nu och undrar vad man mer behöver.
Det jag redan har hemma är
4 Ess Tassalva
4 Ess Sårspray
Flugspray
Plaque Off
Shampoo/Balsam

Det jag ska köpa är
Kompresser
Självhäftande linda
Bomull
Torkservetter (Till häst/hund)
Klorhexidinspray

Jag har såklart borstar, massageborste, kloklippare osv. men i "sjukväskan" vad kan mer behövas?

Det är 100 kompresser som jag ska köpa (kostar 99kr), 4st självhäftande lindor (4,5m är varje), bomullet är 500g, torkservetterna är 100st och klorhexidinsprayet är 200ml. Så är det något mer som behövs?

Sv: Vad behövs mer i en "sjukväska"?

Febertermometer, öronrens, tossa till tassen, diarsanyl, liten spruta (att spola in vatten med eller liknande), blodstoppande vadd och förbandsmaterial av olika de slag är väl det jag har hemma i mitt hemmaapotek, förutom det du själv nämnt.

Termometer ska jag köpa men har inte hittat "den jag vill ha" än haha :)
Öronrens ska jag köpa nästa månad men jag får bara 500kr i månadspeng och alla pengarna går åt till ovan så öronrens ska också köpas, någon bra du/ni rekomenderar, ska helst vara lätt att använda!
Tossa? Vad är det för något?
Diarsanyl? Vad är det?
Vi har en sådan spruta som man har typ till barn eller vad man kan säga, den funkar iaf, men har inte hittat en hund/häst "spruta" än någonstans!
Vart finns blodstoppande vadd och vad för förbandssaker? Är inte det typ först att man lägger på kompress (vid mycket hår så klipper man först rent runt såret), bomull där man tar självhäftande linda så man inte drar av hår när man sedan ska ta av lindan?

Bara ett litet tips; På veterinärstationen där jag jobbat så lade vi ihop ett litet "akut-kit" med några grundläggande saker man behöver för sårrengöring och bandageomläggning, följde även med instruktioner för bandageomläggningen. Mellan 50-100kr kostade det. Prismässigt blir det nog billigare med att köpa grejerna var för sig, men rent praktiskt så är det en ganska bra grej tycker ja. Tror säkert att sådant finns på fler vet-stationer, om det skulle vara intressant.. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu...
Svar
12
· Visningar
2 108
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka