Vad behöver en katt ?

KisseNova

Trådstartare
Jag letar katt , och förhoppningsvis flyttar det hit en katt nästa helg *hoppas*

Vad behöver man, själva grunden tänkte jag på ...

*Kattlåda
*kattsand ?
*kattmat ?
*klösbräda/klöspelare ?
*leksaker ?
*matskålar

Men hur vet man vad katten gillar för nåt. Vet att den eventuella katten som jag hoppas på äter hills men bör man bara köpa kattlåda och matskålar så länge ? Hur lär man en katt gå in i en sån där kattlåda med lock ? Har glömt hur jag lärde min gamla Nova det .. hjärnsläpp totalt just nu.

Sv: Vad behöver en katt ?

Äter katten hills nu tycker jag du köper hem det så länge. Det är ett ok foder. Skulle du sen vilja byta av någon anledning kan du göra ett successivt byte då.

Är det vipplucka på kattlådan menar du? Ställ ner locket på golvet och locka katten igenom med något gott ett par gånger så lär den sig snart att pressa upp luckan med huvudet. Alternativt kan du fästa upp luckan den första tiden så katten lätt kommer åt lådan och när du sen fäller ner igen vet kissen att den SKA in dit så då kämpar den lite.

Vad katten gillar lär du dig varteftersom. :)

Vad blev det för kisse? *nyfiken*

Det är inte bestämt ännu men det rör sig om en honkatt från djurens vänner i Skara. Jag har nämligen bara haft mailkontakt med en kvinna , som förklarade att katten ska kastreras nästa vecka och kan flytta samma helg. Hon såg inget hinder i att låta katten flytta til mig så länge jag sköter katten efter alla konstens regler.

Så därför tänkte jag på vad man behöver som en grund då jag inte riktigt vet vilken katt det blir än. Men jag hoppas på denna katt, hon är barnvänlig och kelig av sig så det är allt jag begär av en "räddningskatt". Resten löser sig med tiden.

När jag har lärt mina katter gå på låda med lock så har jag först haft bara lådan och satt dom i den så att de får utforska sin nya värld utifrån lådan.
Jag har ställt locket på golvet och tejpat upp luckan och lagt något gott där under. När jag har sett att katten gått under locket några gånger och gjort sina behov i lådan några gånger så sätter jag på locket med luckan uppfälld.
När tejpen släpper brukar katten ha fattat att det är därinne de ska göra sina behov, fast jag har haft en katt som tyckte att luckan var så otäck så att jag tog bort den helt istället.

Det du har glömt är en bra dammsugare;)

Lycka till med din nya kompis:laugh:

Ja, fast när jag hade katten Nova för några år sen hade jag köpt en bit matta i fleeceaktigt tyg som man lade framför lådan som tog bort den mesta kattsanden ifrån tassarna. Gick då att köpa i djuraffären minns jag.

Ja, just själv luckan behöver jag inte ha men tycker det är smidigt med såna kattlådor samt att det ser bättre ut på toaletten.

Det är inte bestämt ännu men det rör sig om en honkatt från djurens vänner i Skara. Jag har nämligen bara haft mailkontakt med en kvinna , som förklarade att katten ska kastreras nästa vecka och kan flytta samma helg. Hon såg inget hinder i att låta katten flytta til mig så länge jag sköter katten efter alla konstens regler.

Ja det är förstås rätt snabbt. Men kanske är det en flanksnitt? då är rekovalescenstiden kortare. Det är kanske också en fd hemlösing? Hemlösingar är per definition i allmänhet sega. Annars hade de inte överlevt länge nog för att hinna bli räddade.

Lycka till! Och tack! :bow:

En helt annan fråga. Kan man ha 3 katter i en lägenhet utan att det luktar illa eller att katterna blir oense ?

Eftersom jag inte är hemma 24 timmar per dygn så tänkte jag ha 2 katter så dom får sällskap av varandra.

Och vad är det för omställning för 12 åriga katter att flytta från ett katthem till ett hem med barn ? Är det något dom kan klara av ? Jag tycker ju personligen att dom behöver ett lugnare hem än vad det blir i ett barnhem, speciellt om dom inte är barnvana. Min son är jag inte orolig över, men just katterna. Dessa äldre katter har jag fått tips att ta genom en hittekatts sida.

Hm.

Jag har två bonnkatter på 6 år, kastrerade herrar. För tre månader sedan flyttade vi (plus hunden) in hos min sambo som i sin tur har en perser på 14år som alltid har levt själv i sitt enväldiga härskande. :p Mycket bestämd herre.

Först blev han paff "vad fan är det här för pack...?" ungefär. Med idag leker de faktiskt och gammelkatten har blivit både tuffare och piggare. :) Häromdagen satt min tjockiskatt och tvättade gammelkatten (som blev mycket chockad över behandlingen).

Hos oss luktar det inte mycket om vi städar lådan regelbundet och vi har pussi kompaktsand som jag tycker är jättebra. Alla katter är kastrerade och då luktar det genast mindre.
Så jag tycker det är en fenomenal idé att ha två katter! De brukar ha stort utbyte av varandra.

På ett katthem är det körigt för katterna. Det är proppfullt oftast och det kommer och går folk hela tiden. DU kanske tycker att ett hem med barn är rörigt, men så upplever nog inte katten det.
Katter är i regel väldigt anpassningsbara. Kanske lite pip i början men efter nån vecka brukar det funka.

Tror du att det är en bra ide då att ta dom katterna på 12 år ? Just nu finns dom i Gävle, men det går att ordna transport neråt landet enligt hon som har katterna. Jag är lite fundersam på att ta dom eftersom dels är dom så gamla och utsatta, det är inte många som vill ha gamla katter. Men 3 katter i lägenhet ?

Hankatten av dessa gamla katter är kastrerad och honan är okastrerad. Dom kan kastrera honan innan en eventuell flytt, men så gammal känns det dumt att söva henne. En okastrerad hona luktar väl inte så illa , det måste väl vara värst med hanar ??

Jo, jag vill inte att katten bor själv. Jag har märkt det på katter att dom blir lugnare och med stabila om dom har sällskap.

Beror på hur stor lägenheten är. Hur gammal är den tredje katten? De två på 12 år är förmodligen ganska lugna av sig och gör nog inte så mycket väsen. Men visst blir det ett stort kliv att ta tre katter på en gång.

jaaa, det är lite det jag känner också. Men jag tänkte som så att ha en katt i år och se hur den anpassar sig först. Speciellt med tanke på att katten ifråga är nykastrerad om hon flyttar hit. Åldern på den katten vet jag inte, avvaktar svar på den.

Jadu, lägenheten är väl på ca 60 kvm, så det är ju ingen speciellt stor lägenhet. Tror att 2 blir utmärkt, men har sett 3 katter + en stor hund bo på samma yta som jag har utan problem, så det kanske handlar lite hur katterna är till sättet ?

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka