Vad behöver en shettis?

Z

Znozan

Räkna foderstat har jag stenkoll på. Men nu när jag skulle se över den igen så hittar jag inte mitt lilla papper där det står vad en kuse behöver per dag!!!

Någon som har detta. :confused:

Jag skall räkna till 4 årig shettis som jobbar lätt (har inte så mycket val pga det :devil: vädret *morr*)
Även till 2 fölisar, men om jag inte minns helt fel så ska man räkna på vuxen vikt.
Ni som har koll på det där vet jag menar..... svårt att skriva och förklara vad man menar. :crazy:
 
Har inte detta papper.. Men jag är nyfiken på vad du ger dina pållisar och hur mkt du ger, berätta gärna om du har lust. :) Detta väder är jag astrött på, det går ju knappt att köra, jag kommer ju aldrig att komma igång *suck* Mvh Sofie
 
Självklart delar jag med mig!!

4 åringarna (2 st)
1½ kg ensilage
3 kg hö
4 dl kraft grund
2 dl havre
mineraler

1 åringar (2 st)
Delar på 8 kg ensilage
3 dl havre
4 dl luzern
mineraler

Jag har bara gått på känn hittills. Men nu ska jag ta mig i kragen och räkna ut en ordentlig foderstat.....
 
Okej.. Jag har också gått på känn..

4 och 9 åringarna.
3 1/2 kg hösilage(kanon hö, nästan för bra)
1 dl kornkross, 1 dl havre, 1 dl kli och 1 dl betfor. Mineraler då och då.

1 åringarna
ca 5 kilo hö var(får i stort sett så mkt dom vill ha under natten)
2 dl kornkross
 
Knepigt det där med foder.
Jag är inte helt nöjd med vad jag ger mina hästar. Jag vet egentligen inte varför....... det känns lixom inte riktigt bra. Så därför vill jag räkna lite på den, men för det behövs näringsvärdena av underhåll på häst.
VART HITTAR JAG DET :confused:
 
Fråga Nina83... Skriv gärna vad du får fram för foderstater...
 
Det ska jag göra. För det verkar inte finnas någon här som kan hjälpa mig :(
Tack för tipset!!
 
Normalstor shettis = ca 200 kg´:
Underhållsbehov: 27 MJ, 162 g smb.rp, 8 g Ca, 6 g P, 3 g Mg
Tillägg för lätt arbete: 25% energi och 6 g protein/MJ

Föl 7-12 månader, vuxenvikt ca 200 kg:
Behov: 27 MJ, 246 g smb.rp, 13 g Ca, 9 g P, 2 g Mg
 
Mina shettisar får följande (obs, de går på lösdrift):
Fritt med hösilage
1 liter havre
1 halv liter lucern
1 halv liter korn
1 halv liter betfor
B-jäst blandar jag i betforen.
De som behöver extra får müsli istället för kornet.

Sedan har de fritt på kalk och mineraler.

Morötter får de också 2 dagar i veckan.

Alla orkar inte äta så mkt, men de flesta gör det. Obs, detta är per dygn alltså. :angel:
 
Hur delar du upp givorna under dagen *nyfiken*?

Mina bäbisar har hönät som hänger ute hela tiden (annars är det jätteskoj att kissa och bajsa i ensilaget, "Men oj så det blev. :eek:") Och kraft får dom en gång per dag just nu......
 
Kraftfodret får de äldre stona bara en gång om dagen.

Unghästarna får en gång per dag de också, men det är så mkt att de ofta har kvar mat över en större del av dagen. Sedan brukar jag fylla på om det är tomt på kvällen. Men de blir ju mätta snabbt och går ut och leker eller äter hösilage emellanåt. Det funkar bra, så länge unghästarna slipper dela med äldre ston. De stannar banne mig kvar :angel: i lösdriften tills allt är slut, iaf en del av dem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 921
Senast: Phadrah
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Sand
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Nominous
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 950
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp