Vad bär din hund runt halsen?

Sv: Vad bär din hund runt halsen?

Vi använder oss av ett textil helstryp på min cocker blandis! Varför? Jo, halsbandet hänger bara runt hans hals och skramlar inte som ett halvstryp. Han drar aldrig, så det bara hänger på hans hals. Vanligt textilhalsband skaver på hans känsliga hals och retar huden. Rent helvete med hans problem med hans exem..

Halsbandet tas av vid nattning eller vi lämnar han en lägre stund (går till jobb tex.) . Har blivit så att han kopplar att ta av halsbandet = Dags att gå och lägga sig alt. lugn och ro! Lyckan är total på morgonen när halsbandet kommer på. :D

Reflexsele åker även på nu när det är så mörkt!

Min tös har ett halvstryp, helst vill jag ha sele på henne men än har jag inte hittat något som har passat fröken i smaken. Hon har halsbandet endast på promenaderna :)

Varierar lite men oftast ett vanligt halsband och sedan sele. Och bara när vi är ute

Halvstryp. Lämpligt att bara dra på och hon slipper ha ett halsband hela tiden. I bland när jag får hon ha ett läderhalsband, då har hon på sig det på dagarna bara :)

Edwind har halvstryp läder/kedja.

Puppy har "fast" i nylon.

De är nakna inne.

Sen har Edwind sele första promenaden på morgonen när vi busar. Puppy får väl ha halsband men inget koppel.

Cashmir har halvstryp. Vanligt halsband lyckas han dra av sig då han har så smalt huvud, och vill ju inte behöva spänna det så hårt runt halsen så det inte glider av. Så jag tycker halvstryp sitter bäst, det sitter löst oftast runt halsen, men får han för sig att dra så dras det åt tillräckligt mycket/lite för att inte kunna åka av.
Hemma har han aldrig halsbandet, inte när han är lös heller utan bara under koppelpromenader.

Min hund har aldrig koppel eller halsband.
OM hon skulle ha något så är det ett "retriverkoppel" Men det är kanske en gång/halvår

*Jenny *

Hurtta Y-sele på vanliga promenader = Sitter bra, minimal inverkan.

Fin-länkad helstryp på lydnadsträning = ger exakta och fina signaler.

Aldrig någonsin inne, känns ungefär lika självklart som att jag inte bär jacka/skor inomhus :)

Vanligt slätt halsband (Läder/tyg) alternativt halvstryp i tyg har mina om dom har halsband. Dock använder jag oftast retrieverkoppel på promenad där koppel krävs och vid träning. Den äldre hunden har bröstsele när han går i långlina (På promenader utan fri sikt med risk för vilt), unghunden går oftast lös.

Vid cykling, när jag har mitt joggingbälte eller när dom drar använder vi nomesele.

Ingen av hundarna har halsband/sele inomhus, på gården eller när dom är lösa eftersom jag tycker det är för stor skaderisk när dom leker och springer omkring i buskar och snår.

*kl*
Använder sällan vare sig halsband eller sele, men när det händer så har tiken en Y-sele från Hurtta, hanen en Y-sele från Jokke och valpen en sån här:
043056_01.jpg

De vuxna har halsband på sig ibland när vi åker och tränar, om jag behöver kunna koppla dem men inte vill ha sele(stor risk att de fastnar när vi vallar tex).

På kvällspromenaderna har de Hurttas reflexvästar så då har jag halsband för att inte dölja reflexerna. Bra att hänga lampa i också!

Den lilla har länk och nylonhelstryp. Loka har ett brett vinthundshalsband i läder från Jokke, superfint, Fortune har ett likadant. Tanken är att Lillan ska ha ett liknande när hon har landat lite, stryp sliter så på deras päls...

Alla tre har halsband, de små i nå tyg (nylon kanske) och storen ett tjockt läder. Alltid på sej i princip.

Glömde skriva varför... för att alltid kunna koppla dom eller ta fast dom lätt/snabbt utifall att.

Nomehalsband från hurtta på promenad, hemmsydd nomesele när vi joggar. Ingenting inomus.

Mentalt koppel - d.v.s ingenting för det mesta, eftersom hon oftast går lös och är väldigt följsam.

Jag har alltid ett retrieverkoppel i byxfickan, för säkerhets skull, men det är sällan det tas fram.

Min hund har en sån här:
Halsband_terylene_lilaFot.jpg

Ingen speciell anledning då han inte direkt drar, men det var det som följde med när jag tog över honom. Har även detta:
1060_1.jpg

Som jag använder mer på kvällstid då vissa av skallarna är av reflexformat :)
Vid längre promenader en vanlig sele.

Alltid halsbandslös inomhus här hemma, han har dock halsband på sig inomhus hos mormor förutom på nattetiden.

Har halvstryp för att det är enklast att ta på.

I stallet o på längre promenader har han en lätt spårsele, sitter bra o stör honom inte.

KL

Vanliga knäpphalsband.
Gillar egentligen halvstryp bäst då dom är lättast ta på och av och är säkra, men mina kortbeningar får koppelhaken vid knäna om jag har sådana halsband. Själva kedjedelen är nästan alltid för lång för de små hundarna :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
458
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
2 179
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 033
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
552
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka