Vad äter era katter?

silverblom

Trådstartare
Vad ger ni era katter för mat?
Hur mycket?
Och hur ofta fodrar ni?

Mina 2 delar på 1 mjau paket blötmat och 2 dl acana torrfoder om dagen uppdelat på morgon och kväll.
Är detta lagom?

Spontant tycker jag att det låter mycket men gå efter hullet på katterna. Är de lagom tjocka (och bra i magen osv) så är det bra :)

Min har fri tillgång på acana torrfoder och för några tsk mjau blötmat på kvällen.

Friskies torrfoder. Fri tillgång.
Kom på, de äter även möss, småfåglar och diverse andra byten.

Senast ändrad:
Hur mycket?
Och hur ofta fodrar ni?

Mina 2 delar på 1 mjau paket blötmat och 2 dl acana torrfoder om dagen uppdelat på morgon och kväll.
Är detta lagom?
Låter snarare lagom att ta bort torrfoder helt o lägga till mer blötmat. :) Torrfoder är dåligt oavsett.

Min får mjau på burk, ingen särskild fodermängd men inte fri tillgång. Siktar på 2 gånger om dagen men brukar kunna bli 3-4 mindre portioner (för att jag ska få husfrid).

Ger Mjau tetra, en om dagen till två katter. De brukar få lite Applaws torrfoder till kvällen. Den ena är smal och den andra kattunge, så jag är inte rädd att de får för mycket mat.

Har två katter som får Hill's Science Plan Feline Adult torrfoder.
Köper även blötmat ibland men de är inte så förtjusta i det..

Hur mycket?
Och hur ofta fodrar ni?

Är detta lagom?

Tidigare åt de MUSH, ett gäng bollar var per dag. Just nu äter de RC renal en period då den ena haft dåliga njurvärden. Hon ska testas igen i dec och då hoppas jag kunna gå tillbaka till MUSH. Fodrar två gånger per dag normalt.

Är dina missar fina i hullet? Glansiga i pälsen, och energiska? Då är det säkert lagom. :) Behovet för en slank liten lägenhetssiames är inte detsamma som för en bastant ute-maine coon så det är svårt att säga rakt av sådär.

Jag har lite problem med att en av Fröknarna äter mer än den andra, hon är både fräckare, större, och har mer matlust. Så jag försöker hålla lite ordning på att tunnisen får sin tid med skålen utan att bli störd.

Mina 5 delar på en Bozita blötmat på morgonen, sen har de fri tillgång till Orijen eller Acana torrisar.

Hur mycket?
Och hur ofta fodrar ni?

Är detta lagom?
RC Hypoallergenic.
Den ena får 40 gram och den andra får 80 gram fördelat på morgon och kväll,
Vintertid är de väldigt inaktiva och åt de rundare hållet.
Sommartid väldigt slanka och äter då inte upp sin ranson. Men festar då loss på möss, sork, koltrastar och harungar.

Fri tillgång på torrfoder, Hills Prescription diet c/d mot stuviter.
Blötmat tre gånger om dagen. Då får han Hills Prescription diet c/d men i blötmatsform på morgonen och kvällen, och när jag kommer hem från jobbet får han Planet Pet kyckling eller tonfisk.

Han får två-tre teskedar av Hills blötmat och lite mer av Planet Pet. Han har svårt att hålla hullet och äter i princip aldrig av Hills blötmat - jag slänger det mesta. Däremot äter han Planet Pet Tuna med stor aptit och det har hittills inte krånglat med hans stuviter. Innan jag hittade den maten tyckte jag han såg farligt mager ut ett tag :(

Bozita (kanin i gele är det enda som duger...) och blötmatsvägrarern får Applaws torrfoder (det går att få henne att äta blötmat, men hon äter mindre än hon behöver för att hålla hullet och kräks av stress). Två av tre är numera lindrigt fiskallergiska och det här verkar vara foder som fungera bra.

Två katter äter knappt 0,75 tetra om dagen, och då är en i perfekt hull och en överviktig på gränsen till fet... 2,9 resp 4,6 kg. Den större av dem borde ner till ca 4.

De får även mush (hade gärna gett det helt om inte mina hade blivit helt matgalna och hela deras liv kretsar kring att tigga vid kylskåpet) och olika tuggvarianter från Pommys eftersom de har stort tuggbehov. Lammsticks och nötlunga tillhör favoritbitarna.

Min får barf mat, blandar muskelkött, hjärta, lever, benmjöl och brukar bli någon äggula oxå, till nästa bladning blir det fårtalg i med.
Brukar även få lite (en hel del:angel:) när det är hantering av vilt.

Hon får 150g uppdelat på 3 måltider om dagen plus det hon fångar ute.

Vår 6 månaders får 125 g Natural Instinct Weaning Paste (malt kycklingkött och kycklingben sammangeggat) uppdelat på 4 mål. Två gånger om dagen får han även 0.5 dl Purina ProPlan Junior.

Han är ett riktigt matvrak vilket ju inte är något problem just nu, men när han inte är kattunge längre känns det som att vi kommer att få passa på honom lite extra.

Fri tillgång på hills torrfoder och royal Canin blötmat i varierande mängd, men minst nån påse om dagen. Ena katten är galet kräsen så maten är vald efter hennes smak.

En 12åring och 7åring får fri tillgång på Taste of the wild torrfoder och en 1/4 burk Bozita blötmat på kvällen. Hade gärna gett bara blötmat men efter en veckas sömnbrist pga bengalens missnöje gav jag helt enkelt upp och började ge torrfoder igen:meh:

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar