Vad äter era hästar?

Jempan

Trådstartare
Va äter era små pållar för foder? Säckfoder menar ja då. Va köper ni mest av o hur mycke? Köper ni på pall? Hur ofta köper ni nytt foder? Skulle du vilja ha ditt foder hemkört för en billig penning?

Tänkte kanske starta en foderbutik (rullande) men måste se om d finns nå intresse först, så ja tar gärna emot svar =)

Sv: Vad äter era hästar?

Nu bor ju inte jag i närheten av dig, men svarar ändå. Jag ger mina i stort sett bara grovfoder. Har ett mycket bra hö, så de klarar sig på det. Ger lite betfor också men väldigt liten mängd, mest för att jag ger ettåringen lusern & betfor (då hon inte orkar äta så mycket hö hon behöver), och de andra ska få något samtidigt.

Den typen av verksamhet du funderar på fungerar kanske hos uppfödare och större anläggningar, men kanske svårt med mindre stall.

Lycka till!

Tack för svaret =)

Bor i en av de hästrikaste kommunerna i sverige så ja hoppas det ska gå bra :p

Ger mig lite kraft och betfor.
Han äter behöver inte så mycket så köpter inte pall, det är nog folk med stora hästar som köper pall kanske`?

Mina får i huvudsak grovfoder. Även havre o betfor om det behövs, har shettisar så det går inte åt några stora mängder kraftfoder, köper desutom havren billigt av min höbonde, en säck betfor räcker en evighet

Hö, betfor, Hippo Alfa äter min häst. Får köpa ca 2 säckar i månaden då hon äter 2 kg av alfan varje dag.

Ja, jag tror säkert det är lite annorlunda där du bor även om vi har mycket hästar här nere också :laugh:

Min häst äter kornkross + betfor.
Jag hade gärna fått det hemkört till mig då mamma har svårt att hinna med att hämta det ibland + att jag inte har körkort.
Men jag hade inte betalt så mycket mer än vad det skulle kosta oss själva att hämta det.

Jag får faktiskt mitt foder hemkört.
Varannan vecka åker de förbi stallet för att lämpa av morötter och då kan man beställa det mesta. Själva hemköringen är gratis, men jag skulle gissa att vissa av fodersäckarna kostar mer än i butik.

Så jag köper allt mitt säckfoder från dem, ibland på pall och ibland i enstaka säckar.

Bor en bit i från dig jag också men mina hästar får havre (krafft), vetekli, betfor och krafft. Betfor inköptes i mars/april och är inte slut än, trots att det är 6 hästar som delar på 1-2 säckar. Havre ges i sådan liten mängd mest för att blanda ut med betforen så därför tar det också lång tid innan den är slut. Det enda fodret som tar slut ganska fort är krafften då det är 4 fyra hästar som får vardera ett halvt kg.
Köper inte heller på pall.

Självklart så ska det inte kosta mer, kanske även kan köra ut gratis. :) O me dom lev ja räknat på kommer säckarna kunna bli mycket billigare än i affären :p

har hittills kört med kraffts foder, emn ska nu börja ge spanmål på inrådan av hästtandläkare så får se vad det blir fö märke. Min häst äter inte spec mkt kraftfoder så blir inte så mkt man måste åka och köpa. Men står i ett stort stall med ca 20 hästar och om flera hade fått sitt foder hemkört och man hade kunnat dela på extrakostnaden skulle jag nog göra det. Men inte bara för att köpa mitt eget foder (har köp 4 fodersäckar sen jag köpte han i sep.)

Har 2 halvblod. Nu under sommaren ser foderstaterna lite annorlunda ut pga bete, men annars får de:

1-åringen:
krafft groov (mestadels)
hel havre
lite betfor

6-åringen:
hel havre
betfor
krafft groov o lusern (behöver lite mer hull, stor häst)
lite korn

Jag köper mest groov o havre. Köper allt foder på Börjes. Havre ska jag nog köpa direkt av bonde, blir billigare. Lusern ingår i stallhyran, så det behöver jag inte köpa. Jag har funderat på att köpa groov i helpall, får det då för 173 kr/säck istället för 178 kr. Stallägaren o jag har funderat på att beställa direkt från krafft o få det hemkört, men det lönar sig knappt, eftersom vi kan köpa groov relativt billigt i butik. Annars är det såklart smidigt!

säckarna blir mycke billigare när man köper fler, alltså kan man få ner priser rätt bra :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 412
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 591
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II