Vad äter era hästar?

jassica

Trådstartare
allt foder är ju rena djungeln, mina står i dag på havre och hippo pro action, men funderar å att byta hippot mot något annat, då det fodret ofta är slut på våran butik, alt finns bara någon säck, så de är sånt krångel för att köpa mat.

Så vad äter era?

starthästen o den som tränas för tart äter ett par kg hippo, o ett par kg havre per dag, den tredje äter inte mycket kraftfoder så han får även vitaminer-

Analys på höet finns inte, de äter torrensilage, o de balarna som tagit in i år kan de ju inte börja ta av ännu, men när vi kan börja hämta av det så skickas analys in.

Sv: Vad äter era hästar?

BRA grovfoder till största del, det är för mig A och O. Det ska vara analyserat. Sedan kompletteras det med minseraler, saltsten och färdigt kraftfoder.

Hade tänkt att köra rena råvaror som havre, korn mm men det blev sånt pyttsande och blandande att jag orkade inte hålla isär allting.

Det beror helt på grovfodrets värden. Vi tar analys på varje nytt parti vi köper hem, och får hjälp med foderstat av foderrådgivare, utifrån de kraftfoder vi vill tillämpa. Lite olika för varje häst. Generellt känns kallbloden väldigt känsliga för stärkelse och vi har ett varmblod som får muskelstelhet av kraftfoder. Vi har också haft högt energivärde de senaste åren i höet.

Men det vi använder mest är:

Till häst i träning: Groov 125 eller Groov SPC, Betfor

Unghästar/dräktiga: Lucern, ev krafft protein om vi har lägre värden på smrp

Alla: Selen, mineraler, saltsten, olja.

Senast ändrad:

Mina får Mustang musli active, musli orginal, protein+, havre, oatbalancer, betfor, majsolja, b-vitamin, jäst, mineraler, saltsten, selen, filmjölk, e-vitamin.

Analyserat bra hösilage.

Hippo pro active eller hippo Bas beroende på hur hårt de tränas för tillfället
Betfor,vetekli,olja, salt och vitaminer

allt foder är ju rena djungeln, mina står i dag på havre och hippo pro action, men funderar å att byta hippot mot något annat, då det fodret ofta är slut på våran butik, alt finns bara någon säck, så de är sånt krångel för att köpa mat.

Varför ska du in i djungel då? ;)

Det delas runt 800 milj kronor prispengar varje år här i Sverige och det mesta körs in av tränarna som fodrar från 1-2 påse. Det var några år sen jag slutade jobba som lärling i storstallarna men jag är övertygat att fortfarande litar sig allra flesta på Krafft, Kvarnbyfoder eller Hippos Edel. Tillsammans med grovfoder och kanske havre räcker det med gott och väl.

Välj en och ta hem lite mer så att det räcker?

Senast ändrad:

Jag föredrar att blanda själv (det ingår pellets men inga av dem är färdigfoder) så det jag har hemma är följande!

Hö (analyserat från lokal bonde)
Havre (ej analyserad från lokal bonde, 0,6 kg/liter)
Vitafor Derby (Kvarnbyfoder)
Vitafor Lucern (Kvarnbyfoder)
Vitafor Power (Kvarnbyfoder)
Potatisprotein (Kvarnbyfoder)
Linfröolja (Gunnarshög)
Mononatriumfosfat (Kvarnbyfoder)

Med dessa råvaror tycker jag att jag får ihop bra foderstater, oavsett vilken typ av häst jag har, nu har jag bara varmblodstravare, men det är blandat starthästar, föl, fölston osv.

för att inte glömma betfoder.

perlepojken.blogg.se

KL: Är Edel Hippos Champ och Hippo pro action samma foder men med nytt namn?

Sitter och försöker räkna ut vilket kvalitetsfoder som blir billigast/kg....

Hippo Pro Action och Edel Champ är inte samma sak, Hippo Pro Action har betydligt mindre stärkelse än Edel Champ om inte den är omgjord! Edel borde vara billigare av den anledningen!

Aha!

Lyckas inte hitta vare sig innehållsförteckning eller näringsvärden i Hippopro Action... Har du möjligtvis koll på det också?

Hö, groov90 och sport får mina...sen en grötblandning på stöpt havre, kli , melass, örtsalt o krossad linfrökaka ( sven lindbloms)o steel joint....

Aha!

Lyckas inte hitta vare sig innehållsförteckning eller näringsvärden i Hippopro Action... Har du möjligtvis koll på det också?

Hippo Pro Action råvaror fallande i mängd:
Melasserad Betmassa
Vetekli
Havre
Havrekli
vegetabiliska fettsyror
Gräsmjöl
Melass
Sojamjöl
Sojaolja
Koksalt
Magnesiumoxid
Kalciumkarbonat
Jäst
Monokalciumfosfat
Vitaminer + spårämnen
12,6 MJ
85 gr smb rp
15 gram Ca
5 gr P
5 gr MG

Min kommer gå endast på bra hö, korn, svarthavre och sedan fodertillägg som Raceways, fodervinäger, b-vitamin, havssalt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 636
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar