Vad är viktigast när man bor med barn?

Santa

Trådstartare
Så här är läget: vi har ett bekvämt och tryggt hus i ett bra område och två småbarn. Men nu har ett riktigt drömhus dykt upp som ligger ca en mil längre från centrum än vi bor nu. Huset är gammalt och behöver viss renovering men inte akut. Vårt nuvarande hus ligger i ett vanligt villakvarter och fördelen med det är att det är tryggt, närmare centrum, ett bra område med bra skolor och dagis och vi har nu bott här i fyra år och är väletablerade. Nackdelarna med vårt nuvarande hus är att det var dyrt och att vi ibland känner att vi skulle vilja göra något mer för pengarna samt att det snarare är förnuftigt än riktigt "vi".

Drömhuset är bra mycket billigare, är mer av en liten gård och ligger avskilt i ett något sämre område som vi inte vet så mycket om. Den största fördelen är att vi kan utvecklas mer åt det håll vi redan utvecklats en del mot sen vi skaffade hus med trädgård och djur, nackdelen är att vi i så fall skulle ha flera byggander att ta om hand och måla och ordna med samt att vi skulle bo längre från centrum. Sen oroar det mig att barnen inte ska växa upp i ett så bra område som vi bor i nu.

Det jag undrar är egentligen om det är värt att riva upp familjen och flytta till ett hus där framför allt jag kan utveckla mina drömmar men som också kommer kräva en del merjobb som vi inte har i vårt bekväma trygga hus idag. Samtidigt är det så himla trist att bara vara förnuftig och bo praktiskt, men hur vet man att charmen med det nya huset håller i sig även efter första vinterstormen?

Vad tycker ni är viktigaste skälet till att ni bor som ni gör med era familjer? Kan tillägga att pendlingen till jobbet blir ungefär lika lång oavsett vilket.

Sv: Vad är viktigast när man bor med barn?

Vi satsade och köpte drömhuset flera år innan vi bestämde oss för att skaffa barn. Det jag uppskattar allra mest nu är att vi har förskolan rakt över gatan och 5 min cykling till jobbet båda två. Vi får ingen "barntidsförlust" genom pendling! Det är även skönt att ha nära till aktiviteter, vi har kompisar som bor 3 mil från stan och nu när barnen blivit större spenderar de sitt kvällsliv i bilen till och från aktiviteter....

Jag tycker också att det är skönt att det finns barn inom "lekavstånd" även fast jag gärna haft en barnfamilj i grannhuset precis som jag hade när jag växte upp.
Ser man renoveringsmässigt så är det klart att man ibland får göra avkall på barntid för att man vill få renoveringstid men å andra sidan får även barnen lära sig att man kan "skapa" själv och de kan vara delaktiga i "småjobb".

Vi har under en längre tid jobbat 80% båda två, kanske kan det vara möjligt för er med ett billigare hus? Och har ni frågat barnen vad de tycker, en stor, spännande tomt är ju toppen och finns det lekbara grannbarn kan de ha hur skoj som helst!

Det viktigaste när vi köpte vårt ställe var att alla kunde utöva sin hobby på hemmaplan, iallafall endel av dem.
Vi köpte trots att det inte fanns (finns) komunikationer nära som varit viktigt när vi tidigare tittat på olika ställen. Det var bara så att detta var vårt.
Visst har jag tillbringat mycket tid med att köra barnen men det har det varit värt för att få bo som vi gör.

Där hjärtat känner sig hemma är där man ska bo om man vill må så bra man kan tror jag.

Det viktigaste för barnen är väl att dom har en trygg och nöjd familj?!

Har själv vuxit upp i en mindre by där alla barn umgicks oavsett ålder. Jag och mina syskon red på ridskola 1 gång i veckan, mina systrar och min bror spelade även fotboll en kortare period. Jag fick inte jämnåriga kompisar först jag började skolan. Då hade jag ca 4 km till min närmsta klasskompis. Vi cyklade och gick mellan varandra. Vi har (bor fortfarande kvar i samma by) 7 km in till affären, skola, dagis etc och 2,5 mil in till stan. Okej i början av skoltiden kändes det trist när man kom som utifrån, men det visade sig ju fort att jag inte var ensam. Nu har byn vuxit rätt rejält, vilket känns lite både och, Bullerbykänslan har som försvunnit, mer trafik och barnen går inte längre på samma skola.

Ligger drömboendet helt isolerat från allt eller?
Åk dit med barnen och låt dom känna på stället lite. Dom kanske skulle trivas hur bra som helst?! Att det blir mer jobb är ju klart men man målar ju inte om husen varje år.

Men jag förstår dig, det är ett ganska stort val och omställning.

Senast ändrad:

Kan mycket väl vara så att vi kan gå ner i tid! Det har jag inte tänkt på! Det som oroar mig är väl det klassiska: man vet vad man har men inte vad man får. Samhället där drömhuset ligger i har goda kommunikationer även om det ligger längre från stan så det bekymrar mig inte egentligen. Men vi har inga vänner åt det hållet. Egentligen är det väl så att vi nu efter fyra år i vårt nuvarande hus har hittat en sorts fungerande rytm och jag är rädd att relationerna inom familjen inte riktigt ska hålla för de påfrestningar som blir av en flytt. Jag vet nog egentligen inte vad som är viktigast för mig! Men jag har ju drömt om att bo mer lantligt ända sen jag var liten, men det är min dröm, min sambo kan nog tycka att det är okej men jag vet inte om han verkligen kommer att bli lika entusiastisk som jag.

Tar vi oss vatten över huvudet? Är det värt priset att ha ett fantastiskt hus med många möjligheter mot ett bekvämt boende som inte kräver så mycket tid och ork? Vågar man ge efter för en dröm eller gör man bäst i att låta det praktiska och enkla råda när man har småbarn? Tänk om charmen med drömhuset helt försvinner när man går där och ser allt som måste göras! Jag förstår att ni inte vet svaret men det är detta jag funderar på.

Sar: du som har ett drömhus, känner du fortfarande att det är värt det? Blir du lycklig när du ser huset eller kan du ibland snegla på något bekvämt alternativ som inte tar så mycket tid och kraft???

min sambo kan nog tycka att det är okej men jag vet inte om han verkligen kommer att bli lika entusiastisk som jag.

Det här tycker jag låter som det viktigaste att reda ut. Man flyttar inte till ett hus där man måste lägga tid på renoveringar och måste stå ut med att det blir strömavbrott och varmvattnet tar slut om inte alla är klara med att det är vad man vill.

Tycker man det är jobbigt att skotta snö är det ännu värre när man måste skotta sig ut ur huset, in i garaget och ut genom snövallen på vägen. Det blir mer skottande när kommunen inte kör förbi utanför dörren. Samma sak med underhåll av byggnader, även om man tycker det är roligt att tapetsera någon gång ibland är det inte samma sak att underhålla flera byggnader.

Om jag var du skulle jag inte våga flytta om inte sambon var lika helhjärtat inne i det som jag. Annars är det bara upplagt för bråk, missförstånd och tråkiga slut.

Lika väl som det kan bli underbart och man finner den plats i världen man alltid har saknat.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 623
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 313
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama