Jag tänker att svenskheten och hur man eventuellt skulle definiera den är irrelevant. I allmänhet, och kanske i dessa sammanhang i synnerhet. SD vill bevara svenskheten och börjar man diskutera vad den där svenskheten är så rör man sig i farligt territorium, eftersom man då indirekt validerar svenskheten som någonslags utgångspunkt att använda för att problematisera den tänkta motsatsen, det icke-svenska. Det är väldigt lätt att låta SD skapa problemformuleringarna på så vis, och ett av de absolut största problemen i diskussionen kring invandring och integration är ju just att SD tillåts i alldeles för stor utsträckning att diskutera helt utifrån sin egen agenda.
Det säger väl sig självt att svenskhet inte är någonting konstant? Allting förändras ju. Språket, normer, kultur, självbild. Har så gjort långt, långt innan invandringen blev ett ”problem”. Jag förstår inte riktigt hur det ens kan anses vara ett rimligt mål; att försöka bevara någonting som aldrig funnits.
Jag tror jag ser det hela tvärtom, faktiskt... Idén om något slags "äkta svenskhet", den svenska själen eller vad det nu handlar om, för många är den romantisk och vacker. Som med all romantik (cynisk? vem? jag? ) förblir det vackert så länge det är på avstånd och rejält med vaselin på linsen, men börjar man granska för nära så spricker snabbt den drömska stämningen... Det typiskt svenska för mig är inte det typiskt svenska för dig, de fina svenska traditionerna är inte från Sverige, det nostalgiska är obekvämt, och framförallt (som jag ser det) är "svensk kultur" rejält varierande beroende på var i Sverige man kommer ifrån.
Visst har vi saker gemensamt som svenskar, både saker vi är medvetna om och inte. Men ju mer vi granskar det, desto mer är det som faktiskt inte stämmer (medan om vi låter det bara ligga bekvämt ur fokus i bakhuvudet så är vi alla blonda, blåögda och jämställda, med ett heroiskt arv från de fantastiska vikingarna). Jag ser det som positivt att granska föreställningarna om "svenskheten", för i min erfarenhet tål inte de där romantiska föreställningarna ljuset. Alls.