Vad är spatt?

P

Pellan

Har läst n massa om folk som har haft spatt hästar och även träffat på någon. Men aldrig kommit ihåg att frågat, vad är egentligen spatt? Någon som kan förklara det på ett enkelt sätt?

Sv: Vad är spatt?

Men spatt är inte så enkelt ... man kan säga att det är en degeneration i glidlederna i hästens bakben som gör att ledbrosket bryts ner. Dessa "förändringar" leder i sin tur i att hästen blir halt, eller att röntgenplåtarna visar spatt. Sen kommer kruxet; alla hästar som är halta visar faktiskt inte förändringar på röntgenplåtarna och tvärt om - ett röntgenfynd kan även göras på en ohalt häst.

Man brukar säga att spatten "läker ut", men spatt är kroniskt och har det en gång konstaterats så finns det där. Däremot kan hästen trots detta fungera som en ridhäst när spattförändringarna inte längre är i ett aktivt skede.

Tror att både Rikkes bok + den "nya" som heter Islandshästar - hälsa, skötsel, gångarter tar upp det här med spatt lite grundligare.

ah okej då har jag en liten hum om vad det är. tack så mycket

Det som ang beskriver är "islandshästspatt", det ska inte förväxlas med tuppspatt som är en helt annan sak.

Jag kan tillägga att det finns tre (synovial)leder i hasen. Om ledbrosket bryts ner kallas det spatt, förloppet är olika på olika hästar. På en del stannar det upp, vilket oftast ger kronisk smärta för hästen. Att säga att en spatt är "utläkt" är fel, vad man menar är att leden har växt ihop (ankylerat) vilket förstås gör att det inte finns nån rörlighet kvar. Från början är det mest rörlighet i den översta leden och mindre i de två nedre. I övrigt, läs ang:s svar.

:bow:
Väl utvecklat, nightrider.

(Tråden låg på islandshäst från början - därav mitt snabba antagandet om att det inte först och främst var tuppspatt som avsågs ...)

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 752
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel