Vad är skillnaden mellan Postkandar och pelham?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Piraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 809
P

Piraya

Är det någon som kan förklara för mig? Vad är skillnaden på ett postkandar med t.ex 3 ringar och ett rakt pelham? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är skillnaden mellan Postkandar och pelham?

Postkandar är ett körbett med 3 ringar. Pelham är ett bett man använder vid ridning, där finns två ringar att ha tyglarna i, annars kan man använda ett delta. Pelham har en kindkedja vilket postkandaret inte har.

Det är ingen större skillnad, mer än att postkandaret traditionellt används som körbett medan pelhamstången används vid ridning. Båda är annars vanliga hävstångsbett. (Som självklart har kinnkedja, Matinee... ;))

Vad jag hört så är postkandaret utformat som det är för att kunna ge ett enhetligt utseende på samtliga hästar i spannet även om de kräver olika betsling, därav flera ringar. Pelhamstången ger ju bara ett läge på hävstången.

Ok. Fast postkandaret på Hööks har kindkedja. Borde man då inte kunna använda det som ett pelham och även rida det med två tyglar? (De har inget rakt pelham som inte är gummibett.)

ok. Tack för svaret! :)

Så klart. Blandade ihop det med annat. På pelhambettet kan man använda skumrem, vilket jag förstår det inte går att ha på postkandar. Inte för att det är jääätteväsentligt kanske.. Annars är de ju ganska lika ^^

Jodå det borde gå utmärkt att rida med ett postkandar, ser inget problem med det :)

Postkandaret är som pelham att rida på, ska användas med kinnkedja. De har samma längd på överskänklarna, mellanringen motsvarar pelham med delta i längd på nedre hävarmen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi... 2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 065
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring