Vad är ringen till för?

sthu

Trådstartare
Funderat lite. Vad är den mittersta ringen till för på den här sadeln?

Alltså ringen som ligger under fendern. Den är fäst med tjockt, brett nylonband.
Har lite problem med att fendrarna fastnar i den när jag rider..

Jag tror det är för någon slags trepunktsfäste för sadelgjorden, men får inte riktigt ihop hur man i så fall skulle använda den..

Sv: Vad är ringen till för?

Ingen anning Stu??
Det måste vara efter sätt!
Den flänk gjörd ringen, är det samma som den främre? det se utt som ett annan typ.

Nja, då måste de verkligen byggt om sadeln rejält. Nylonbandet är fäst in mot bommen (vet ej hur långt, ser inte så långt in).
Alla tre ringarna ser lika ut. Flankgjorden är original (jag har bara tagit bort remmarna, använder inte flankgjord)

Jag tror det är som du spånade på, alltså att den är "trepunktsfäste" till sadelgjorden, jag har det på en av mina sadlar och de sitter liknande. Ska se om jag kan hitta en bild på det!

Jag hade en sadel tidigare med trepunkt, men den satt inte under fendern utan mycket längre bak.
Ska nog prova om det går att använda om trepunkt, ska bara ha tag i bra remmar till båda sidorna.

Ja just det, det sitter likadant på båda sidor. Kan vara bra att säga kanske :p

Ser ut som ett trepunktsfäste, så att du kan variera vart du har sadelgjorden..:)
Jag har det på min sadel, superbra!

Mvh Domino_s

Ja, det är nog trepunkt. Provade det i fredags, var lite bökigt med tiestrapsen men blev bra. Nu måste jag skaffa flera remmar, så jag kan använda alla sadlar samtidigt :P
Hästen verkade tycka om det bättre än vanlig infästning. Och jag själv upplevde att sadeln låg mer still. Inbillning kanske, men det kändes bra. Vi provar igen så fort jag är hemma i stallet igen imorgon.

Hade trepunkt på min gamla sadel (en Montsegur), och det var kanon på min feta lilla ponny. Nya ponnyn har helt annan kroppsform men det verkade passa henne bättre också.

Ja, det är nog trepunkt. Provade det i fredags, var lite bökigt med tiestrapsen men blev bra. Nu måste jag skaffa flera remmar, så jag kan använda alla sadlar samtidigt :P
Hästen verkade tycka om det bättre än vanlig infästning. Och jag själv upplevde att sadeln låg mer still. Inbillning kanske, men det kändes bra. Vi provar igen så fort jag är hemma i stallet igen imorgon.

Hade trepunkt på min gamla sadel (en Montsegur), och det var kanon på min feta lilla ponny. Nya ponnyn har helt annan kroppsform men det verkade passa henne bättre också.

Min "ponny" trivs också bättre i trepunktsfäste.. Sadeln ligger helt stilla, precis som du har upplevt..:) Min är också åt det rundare hållet trots att hon inte är tjock, utprovarens kommentar när han såg hennes rygg "Ja du lilla häst, du är lite platt"..:angel: och enligt honom skulle man då få bra resultat med trepunktsfäste.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar