Vad är rimligt pris på en gård

Shaggy

Trådstartare
Jag har börjat tröttna på att ha hästen inhyrd, trots att jag trivs väldigt bra i det stall jag står. Nu har jag sett att en gård som jag länge tyckt varit mysig är till salu. Gården ligger så att min restid minskar med mellan 1 och 1,5 timmar/dag.
Det jag reagerat på är att den är så dyr som den är. Boningshuset är väldigt omodernt (enkelglas fönster, omodernt kök, ingen centralvärme) och det kommer att kosta enhel del att få huset i bebolligt skick. Till ägorna hör 14 ha åker, 16 ha skog och 10 ha skräpmark. Har inte tittat på stället än så jag vet inte om skogen är uppvuxen (står inget i anonsen). Inom fastigheten finns också lada med ladugårdsdel och ett uthus som det finns ett gästrum i.
Taxeringsvärdet är på 430.000:- och det pris som begärs är på drygt 2.000.000:-. Är det verkligen rimligt i avfolkningsbygd?

Har inte koll på priser i din del av landet men överlag så är ju mark och definitivt skog dyrt. Tråkigt men sant :crazy:
Det var ju rätt många hektar som ingick i gården.

Jag och min sambo köpte en mkt liten gård för 4 månader sen 2 mil väste om Nyköping ungefär.

Det är ett hus på 75kvm där man får göra om mkt invändigt eftersom inget är gjort på 30 år. Ett pyttelitet stall (där vi tryckt in tre boxar som blev lite för små för våra hästar :() med loge och verkstadsdel, hönshus/hönsgård, hundhus/hundgård, gäststuga och jordkällare.
Sen är det 3,8ha mark (varav ca 2,2 ha är bete).

Detta gav vi 850 000kr för och Det tycker vi var ganska "billigt" i jämförelse med några hus som var till salu i samma område (med bara trädgårdstomt, 5000kvm, men med finare hus) vilka gick för över miljonen. :eek:

Det är dyrt...

Fast jag har i alla fall inte dyrare månadskostnad nu än när jag bodde i min lilla etta i stockholm och hade mina hästar inhyrda. Men däremot mkt bättre livskvalitet, härligt!! :D

Älskar livet på landet!! :love:

Det beror på vart i Värmland du sett annonsen om gården som är till salu???
Jag har oxå länge velat ha ett hus med mark och uthus som jag kan bygga om till lösdriftstallet,men har svårt att hitta något som är bra och inte så dyrt.
Kanske det finns lite billigare gård som ligger några mil utanför stan.
Lycka till!

----------
www.bokebacken.com

Den här ligger defenitivt utanför stan (jag jobbar lite offroad så att säga) i avfolkningsbygd.
Det som slår mig är att om skogen är uppvuxen KANSKE priset är rimligt, men det blir om man räknar bort skräpmarken och lite för bygnaderna ca 6:-/m2 tycker det låter mycket. Får ta och ringa mäklaren och kolla. Man kan ju titta utan att köpa.

Kollade runt lite på nätet och hittade ett annat ställe där det är specifiserat vad skogen kostar. Den kostade där 4,40:-/m2 jämfört med minst 6:-/m2 på det ställe jag tittar på och där borde väl skogen vara ännu dyrare för markvärdet för åker är väl inte så stort?

Vi köpte våran mini gård nu i sommras. Vi har ett stort boningshus på 166 kvm, fullt beboligt dock -70 tal i hela huset!
Uthus, ladugård med litet stall samt 1 ha mark
Vi betalade 280.000kr
Jag personligen hade aldrig betalat 2000000 kr för ett fallfärdigt hus fast att det är mycket mark till och verligen inte i värmland, tycker att priset låter orimligt.

Gå in på www.villavardet.se/priv och registrera dig så kan du se efter vad gårdar runt om kring har gått för.

Åker brukar kosta en hel del men, det beror ju på hur pass bra den är också. Averkningsbar skog är dyr men, köper du gården så får du i så fall igen de pengarna när du avverkar.
Efterfrågan brukar ju styra priset. Ni kan ju alltid lägga ett bud, lägre än vad de begär. Om ingen annan vill ha gården så kanske ni får den.

Sen när det gäller huset så behöver det kanske inte kosta så mycket att få i ordning om inte el och vattenledningar + avlopp måste bytas eller installeras. Enkelglas kan relativt enkelt kompletteras med innanfönster (sådana kanske redan finns?) och det isolerar precis lika bra som moderna treglas fönster men, till en bråkdel av kostnaden. Det som är dyrt med att göra i ordning gamla hus är om man egentligen vill ha ett nytt hus, många är de som gnäller på att det är dyrt att renovera men, det är ju inte så konstigt om man tycker allt ska bytas och man tilläggsisolerar, byter tak, sätter ny panel och rätar upp bäggar trots att det kanske inte behövs! Tycker man det är ok att bo i ett gammalt hus så behöver det inte bli så dyrt med renovering, så länge stomme och tak är ok på huset.

Själv så älskar jag mitt gamla hus! :love: Det är i och för sig bara ca 150 år gammalt. ;)

en jag känner köpte en gård med 3boxar och plats för 10st till,ett hus som dom bara behövde måla invändigt,superbra ridvägar...ca 12hektar mark och dom betalade ca 985 000kr

16 ha välskött skog (gallrad, stödplanterad) kan vara värd ca 2 miljoner säger farfar :cool:!

Ja det är nog lite över medel, inte jätte dyrt men inte heller så att att man kan kalla det billigt

Du kanske kan köpa gården med mark, och sen sälja av en del av marken vidare och på så vis få igen lite pengar? :D

Loggan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka