Vad är normalt ang kattspy

Trådstartare
min ena kisse spyr minst en gång om dagen, antingen direkt efter han ätit (hetsäter ej) eller annars oxå. I vissa spyor är det hår i vissa mat och i de andra bara magslem (färglöst)
Han är inte undernärd utan normal i kroppen, samt att han är som vanligt otroligt pigg och glad (nästan lite för pigg :D).
Köper royal canins katt mat, har prövat beauty and fit, indoor (innekatt som jag har) och nu testar jag hairboll.
Han äter inte burkmat, tonfisk eller kött. Det enda han vill ha är torrfoder.
Finns det något annat torrfoder som man kan pröva, tänkte ifall han har känslig mage så behöver han kankse ett annat märke?
Min andra kisse (oxå innekatt) har aldrig några problem, tror aldrig jag torkat en spya efter han, och han äter verkligen allt han kommer åt. Borde vara han som spyr med tanke på vad konstiga saker han kan stoppa i sig.

Vad tror ni?

Sv: Vad är normalt ang kattspy

Tycker att du ska kontakta veterinär. Hoppas det löser sig!

Mina kisar kan spy både mat och hår utan att jag bryr mig nämnvärt. Men när de kräks bara magsaft, då blir jag orolig. :crazy:

Mina har gjort det när de varit allmänt sjuka, haft riktigt ont eller en hårboll som de inte fått upp. Ingen av dem har gjort det under någon längre tid, max två dagar. Om din har kräkts så ofta tycker jag du ska kolla upp den.

det är ju det du ska till veterinären och ta reda på. det kan ju vara vadsom helst. men hälsosamt är det ju knappast.

jo men det fattar väl jag oxå, men jag undrar om någon/några har erfarenhet av detta och vad deras katts problem var.

Provat att avmaska igen?

Vi hade en katt som brukade spy ibland. vi trodde det var för att hon åt på våra blommor, då hon brukade spy en stund efter det. Detta skedde inte varje dag, men kanske en-två gånger i veckan. Några gånger spydde katten även upp genomskinlig magsaft och vi trodde att det var för att hon var stressad (hände någon gång när vi hade haft henne åtskild över natten, i badrummet, från den andra katten när hon var nykastrerad). En morgon när vi vaknade fanns det flera spyor i lägenheten med levande maskar i. Vi kunde inte avgöra vilken av katterna som hade mask så vi avmaskade båda katterna. Oturligt nog så såg vi aldrig vilken katt som bajsade ut masken, men vi såg att den hade dött.

Efter avmaskningen har hon bara spytt en eller två gånger när hon ätit mycket på blommor.

Det bör tilläggas att båda katterna var avmaskade med axilur precis när vi fått dem. Men på något sätt måste masken ha överlevt i någon av katternas mage.
Andra avmaskningen skedde med rejäl dos av axilur.

Vi har heller inga blommor är klassificerade giftiga för katter, men uppbarligen så spyr hon av någon blomma, vi har gömt undan de flesta men det händer som sagt fortfarande. Vi ska skaffa kattgräs.

Så det kan ju mask din katt har?

det är knepigt iallafall, idag så är det inte en enda spya. Har aldrig sett maskar i spyan, men kankse dags att ge en kur igen. Tack för tipset :)

Liknande trådar

Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 813
Senast: Murphy
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 943
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 124
Senast: pimy
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 489
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar