Vad är mer dominant? vad kan det bli?

M

Mannan

Var inne på en sida om de sk. EMS koderna, Kan man förklara kattens färger utifrån detta system oavsett kattras eller är det mer för raskatter? Intressant var det vart fall :)

Mina katter fick enligt systemet benämningarna:
(g03) Blåsköldpadd, bicolour (mer än 25%, mindre än 50% vit)
(f) Svartsköldpadd
(ns) Svartsmoke
(n22) Bruntabby

Om man parar en hona som är en svartsmoke (ns) med en hane, som är bruntabby (n22) vilket kan bli resultatet färgmässigt? Är något mer dominant? Tabbyn?

Inge vidare på det här med genetik, men kanske någon vet vad som kan ploppa ut. Orkar inte vänta och se :) Annars får jag palla mig till biblioteket och kika.

Sv: Vad är mer dominant? vad kan det bli?

Överlämnar genetiken till andra! Det beror oxå lite på vad katterna bär på, inte bara vad de har för färg.

Vad gäller EMS-koderna kan du översätta dem till alla katter. Dina koder stämmer bra det, men du kan lägga till 09 till svartsmoken. Dvs ns 09 då den har vitt oxå.

Det gäller alla, dom som ställer ut sina huskatter använder också EMS för att färgbestämma katten. Däremot så kan dom olika färgerna se olika ut på olika raser, och man skriver lite olika beroende på ras. På min ras skriver man BRI n 33 om en brunmaskad, medan man på birman som alltid är maskad bara skriver SBI n.

Dom olika vitfläcksgraderna är också olika på raserna. På britten används 01-02-03, där 03 är allt neråt från 50% oavsett mängd. Vi använder alltså inte 09 alls. Och på andra raser skriver man 09 om alla, oavsett mängd.

Vad det kan bli beror lite på vad som ligger bakom. Är det huskatter? I så fall kan vi nog räkna bort choklad och maskat, ovanligt på huskatter.

Eftersom båda är svartpigmneterade så kan det inte bli något rött alls då rött är dominant. Dvs måste finnas på nån av föräldrarna.

Svartsmoken kan vara homozygot för silver och ger då alltid silver. Eller så bär den på ett ickesilveranlag och då kan ungarna bli både silver och ickesilver.
Lika så bruntabbyn (eller svarttabby, samma sak med olika namn), den kan vara homozygot för mönstrat eller bära ett nonaugotianlag. I första fallet blir alla ungar mönstrade, i andra fallet kan det bli både och.
Sen kan båda bära på dilution, blekanlaget. För att få diluterade ungar krävs att båda bär på anlaget.

Jag kan inte nedärvningen för mönstersorterna, det överlämna jag till nån annan. Så jag skriver mönstrat istället, sen får nån annan fylla i vilket sorts mönster.

Ungarna blir om vi inte tror att nån är homozygot:

Svarta, 50% att bli silver, 50% att bli mönstrad. Ev även blått.

Tillägg: Eftersom mamman är vitfläck, så har alla 50% chans att bli vitfläckade också.

Hehe att Zorba, som svartsmoken heter hade vitt också hade jag helt tänkt bort av någon anledning. Lägger genast till siffrorna.

Klart att det de bär på avgör, men tänkte om det kanske gick att avgöra ändå på något sätt. Hehe detta med genetik är inte alls min melodi det är ett som är säkert. Får försöka läsa på lite. Gjorde ett tappert försök med hästarnas genetik, men blev inte mycket klokare av det :)

Tack för ditt inlägg vart fall.

mvh angelica

Det är huskatter det handlar om i denna fråga. Hur räknas då vitfläcksgraden inom denna ras? Som en 09:a eller 03:a vilket beskriver bäst?

Tyvärr vet jag inte hur Svartsmokens mor, far eller kulsyskon ser ut så kan tyvärr inte säga så mycket om vad som kan finnas. Likaså om hankatten då jag ej sett hans föräldrar. Dock är syskonen svarta och "viltfärgade". Säger kanske inte så mycket iofs?

Ska kolla upp mer om nonaugotianlag och om dilution tänkte jag, så jag återkommer väl mer fler frågor ;)

Tack för ditt utförliga svar.

På maskade katter betyder också siffran 21 tabby, medans på andra raser så är det siffran 22 som betyder tabby, lite förvirrande ;)

På maskade katter betyder också siffran 21 tabby, medans på andra raser så är det siffran 22 som betyder tabby, lite förvirrande ;)

Inte riktigt. 21=agouti dvs. okänt mönster (används på maskade katter trots att man känner till mönstret, men används även på höggradiga vitfläckskatter). 22=tabby dvs. klassiskt tabbymönster.

Däremot har ju folk en förmåga att säga tabby istället för agouti.

Det där håller jag inte med om, det är inte bara något folk säger utan det korrekta namnet på en birma eller ragdoll (t.ex.) med EMS-kod n21 är just bruntabby, det är detta som dom regisreras som, inte brunagouti. Hos fife och sverak heter det bruntabby. Jag tycker inte att detta är korrekt eftersom det blir "fel", men det är den korrekta benämningen på dom iaf.

Det där håller jag inte med om, det är inte bara något folk säger utan det korrekta namnet på en birma eller ragdoll (t.ex.) med EMS-kod n21 är just bruntabby, det är detta som dom regisreras som, inte brunagouti. Hos fife och sverak heter det bruntabby. Jag tycker inte att detta är korrekt eftersom det blir "fel", men det är den korrekta benämningen på dom iaf.

Enligt FIFés EMS-system är 21=agouti - mönster okänt. På engelska "unspecified tabby pattern" och då bör man veta att tabby på engelska INTE är detsamma som det vi på svenska avser med tabby (dvs. det klassiska tabby-mönstret).

Ja det var ju precis det jag skrev, att 21 egentligen inte är tabby, men på dom maskade katterna är det ändå en korrekt benämning att säga bruntabby om n21 och det är inte bara "folk" som gör det utan skriver man ut färgen med bokstäver då de registreras så ska det stå tabby, inte aguoti. Så detta är deras korrekta benämning, även om det är "fel".

Ja det stämmer, jag har ju maskade katter (balineser) och i deras stamtavla står det ex vis e 21, cremetabbymaskad. Det står inte cremeaugoutimaskad.

Intressant hur de gör skillnad på 21. Undra varför?
Jag har en höggradig vitfläckshona med mönster. De höggradiga omnämns också som 21. Hon är ns 21 01 blåsilveragouti van i stamtavlan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka