Vad är maraton för någonting?

Skreppur

Trådstartare
Har jag missuppfattat att maraton är ett fyrspann som åker runt en bana med en massa hinder? :S

Sv: Vad är maraton för någonting?

Maraton är en delgren i körning. Man kör i terängen med hinder.... Men behöver inte vara ett fyrspann, går bra med en häst också eller två...

Varför heter det egentligen maraton?
Jag har märkt att många som inte håller på med hästar tror att maraton är detsamma som distansritt, och det är ju inte så konstigt.
Nån som vet?

Jadu en bra fråga... Kanske har att göra med att de kör sträckor innan man kommer till hinderområdet... Beroende på vilken klass du tävlar i så kan det vara upp till fyra sträckor innan hindersträckan, det kan ta upp till 1 timmes körning... Om det kan ha med det att göra...

När kör man fyra sträckor?

A-E E sträckan är ju hinder sträckan... Var så förut har inte TR kvar... Är det ingen klass som har fem sträckor nu???

A-B-C-D-E skulle ju i så fall ge fem sträckor. Men kan inte svår klass tävlingar gå på tre sträckor?

maraton troligen pga av att det är uthållighetsprovet, man kör iofs kanske inte en "mara" men kan vara ganska långt i de svårare klasserna...:bump:

Carolus skrev:
Beroende på vilken klass du tävlar i så kan det vara upp till fyra sträckor innan hindersträckan, det kan ta upp till 1 timmes körning...
Hmmm skrev inte jag fyra sträckor INNAN hindersträckan???:angel: :angel:

Vill man veta vad som gäller vid dom olika tävlingsmomenten kan jag föreslå att man lånar ett tävlingsreglemente om körning där finns alla tempotider hinderbrädder utrustning etc hu jeda mig vad regler

Det är aldrig mer än tre sträckor numera. B och C sträckorna är borttagna.

visst är dom det? Även internationellt?

japp.
Börjar med travstäcka.
Sedan skritt.
Veterinär paus å sen
E-sträckan (hinderna)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
640
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter