Vad är "hårt underlag"?

C

CeciliaW

Vad anser du vara "hårt underlag"? Travar du på grusväg tex, eller endast på mjuka skogsstigar? Vore roligt att höra hur andra tänker kring det här med underlag och ridning.

Sv: Vad är "hårt underlag"?

Jag tycker det beror helt på. Ibland kan jag trava eller galoppera en liten sträcka på riktigt hård grusväg eller tom trava en liten bit på asfalt. Men detta är inget jag gör regelbundet, är det väldigt hårt på grusvägarna så blir det mest skritt där och trav o galopp i skogen på stigarna. Är det lite "mittemellahårt" på grusvägarna så håller jag till i kanten eller i mitten (om gräs där) och travar och galopperar. Och har det regnat eller grusvägarna är nysladdade eller nåt, o det är mjukt o fint, då passar jag på att konditionsträna med mycket galopp! :D

Vad tycker du själv förresten? :D

hårt underlag anser jag vara underlag som inte sviktar, tex asfalt, hård grusväg/jordväg eller väldigt packat ridbane/ridhusunderlag. sånt som "klapprar" när man rider på det...sen är det ju ett relativt begrepp oxå....

jag rider aldrig snabbare än i mkt långsam trav (mkt korta sekvenser) på hårt underlag (typ asfalt och grus), men rider gärna mkt i skritt på hårt underlag då det stärker senor och leder.

HumleMumlan skrev:
Vad tycker du själv förresten? :D
Bra fråga... när jag var yngre travade och galopperade jag på rätt hårda grusvägar utan dåligt samvete, men nu när jag är äldre har jag blivit mer medveten - framförallt efter att mitt sto fick gallor efter en långritt för några veckor sedan. Samtidigt har vi inte så mycket annat än grusvägar härikring som det går att rida på (förutom asfalt då), och jag vill stärka min hästs senor och ben. Det är väldigt mycket sten i skogarna. Tanken är väl att långsamt vänja henne vid trav på grusvägarna, och annars fortsätta som nu: dvs endast trav och galopp på stigar, åkrar och om det är gräs på grusvägarna.

Hårt underlag för mej är hårdpackade grusvägar och asfalt. Som nån sa ,sånt som inte sviktar; eller som klapprar.

Har mest såna här(asfalten för att komma till ridvägar) + "ganska" hårda grusvägar, dock med grus på.
Rider som vanligt (men endast skritt på asfalten) med mycket trav o galopp. Har alltid gjort och har inte varit problem för nån av oss. Likadant var det på de förra ställena min häst stod.

Jag tycker asfalt och hårt packade grusvägar/ridbanor är hårt underlag att rida på. Skrittar bara på asfalt och tar det lungt på grus vägarna om de är riktigt hårda.

Hårt underlag för mig är asfalt och vissa grusvägar som är jättepackade.
Eftersom jag inte rider jätte mkt på asfalt så skrittar jag bara där, men tycker inte det är fel att trava lugnt på asfalt korta sträckor om hästen är van.
Däremot grusvägar rider jag rätt mkt på. Mest skritt och lite trav, har även hänt jag galopperat några steg i taget.
Men är grusvägen mjuk tex när det regnat ett par dagar galopperar jag och travar som vanligt på den. Annars mest skritt som sagt.

Tycker snarare för mjukt underlag sliter mer.

hårt underlag för mig är asfalt och hårda grus vägar( typ dom där det brukar köra bilar)

på asfalt skrittar jag bara men på hårda grus vägar brukar jag trava, jag försöker då rida på kanten där det ofta är lite mjukare men min häst vill helst springa i "bilspåren". men jag brukar inte trava så långa sträkor. på mjuka grusvägar brukar jag både trava och galoppera( och hästen fösöker bocka)

neferra skrev:
hårt underlag anser jag vara underlag som inte sviktar, tex asfalt, hård grusväg/jordväg eller väldigt packat ridbane/ridhusunderlag. sånt som "klapprar" när man rider på det...sen är det ju ett relativt begrepp oxå....

jag rider aldrig snabbare än i mkt långsam trav (mkt korta sekvenser) på hårt underlag (typ asfalt och grus), men rider gärna mkt i skritt på hårt underlag då det stärker senor och leder.
Även kort/långsam trav stärker senorna (bra om man lindat rätt också).

tycker väl iså fall asfalt och riktigt packad och dåligt grusad/sandad grusväg är hårdast.
men jag både skrittar och travar på asfalt, i traven helst i form men det stärker senor och leder att rida på hårdare underlag.
på grusvägarna (de vi har är det oftast mjukare eller gräs i mitten) rider jag i alla gångarter, men på sommarn när det är stenhårt om det varit torrt blir det inte så mkt galopp.

mjukare underlag, som jättedjupa ridhus/ridbane-underlag som gör så hästen trampar igenom kotan osv, är oftare mkt sämre för hästen och sliter mer än hårda grusvägar och asfalt. sen är ju inte heller det sistnämnda bra i för stora mängder, men på för mjuka underlag rids det ju oftare i sas.

På asfalt brukar jag bara skritta men det är mer för att hästarna halkar än att det är för hårt. Nu går i och för sig en av dom barfota och halkar inte men om man rider på asfaltsvägen så ligger den precis så att det blir en lagom lång skrittpaus/uppvärmning så det brukar bli skritt i alla fall.
På grusvägarna blir det både skritt, trav och galopp om de inte är jättehårde (de blir "frystorkade" i bland på hösten = stenhårt :crazy: ). Försöker rida omväxlande och på olika underlag och har fått mycket hållbara hästar.....

Hårt = när det klapprar om skorna ;) Dvs asfalt/oljegrus, hårt packad grusväg etc. Jag skrittar på asfalt, travar ibland en liten bit men unviker det pga halkrisken. Hård grusväg rider jag alla gångarter i. Skulle jag bara rida på mjukt/mjukare underlag skulle jag kunna ställa in ridningen 360 dagar om året typ ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka