C
CeciliaW
Vad anser du vara "hårt underlag"? Travar du på grusväg tex, eller endast på mjuka skogsstigar? Vore roligt att höra hur andra tänker kring det här med underlag och ridning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra fråga... när jag var yngre travade och galopperade jag på rätt hårda grusvägar utan dåligt samvete, men nu när jag är äldre har jag blivit mer medveten - framförallt efter att mitt sto fick gallor efter en långritt för några veckor sedan. Samtidigt har vi inte så mycket annat än grusvägar härikring som det går att rida på (förutom asfalt då), och jag vill stärka min hästs senor och ben. Det är väldigt mycket sten i skogarna. Tanken är väl att långsamt vänja henne vid trav på grusvägarna, och annars fortsätta som nu: dvs endast trav och galopp på stigar, åkrar och om det är gräs på grusvägarna.HumleMumlan skrev:Vad tycker du själv förresten?
Även kort/långsam trav stärker senorna (bra om man lindat rätt också).neferra skrev:hårt underlag anser jag vara underlag som inte sviktar, tex asfalt, hård grusväg/jordväg eller väldigt packat ridbane/ridhusunderlag. sånt som "klapprar" när man rider på det...sen är det ju ett relativt begrepp oxå....
jag rider aldrig snabbare än i mkt långsam trav (mkt korta sekvenser) på hårt underlag (typ asfalt och grus), men rider gärna mkt i skritt på hårt underlag då det stärker senor och leder.