vad är fel?!

S

saffy

Jag har i princip noll koll på foder, men jag rider en häst som både skiter och kissar väldigt ofta.
Mest skiter och det blir mer när han rids än om han står inne/går i hagen.
Han får 4,5 kg hö,
2 dl betfor
2 dl kraft
vitlök och rapsolja

exakt vad kraftblandningen innehåller vet jag för tillfället inte.
men är det någon som direkt kan komma på vad som kan vara fel?
har han snabb ämnesomsättning kanske?

tacksam för svar!

Sv: vad är fel?!

Olja och betfor kan jag rekomendera att sluta med och se om det blir bättre.
oljan är visserligen bra för magen men byt till microbalans istället det rinner inte lika rakt igenom som oljan gör.
betfor är överhuvudtaget inget man ska ge sin häst enligt mig men jag vet att det finns olika åsikter
ger snabbenergi och förstör tänderna du hade nog inte gett hästen 20-30 sockerbitar om dagen.vilket är ungefär samma sak.det är bara min åsikt vill inte starta någon betfor debatt.
men prova och se om det funkar och hoppas att det blir bra
*kramar*

Olja och betfor kan jag rekomendera att sluta med och se om det blir bättre.
oljan är visserligen bra för magen men byt till microbalans istället det rinner inte lika rakt igenom som oljan gör.
betfor är överhuvudtaget inget man ska ge sin häst enligt mig men jag vet att det finns olika åsikter
ger snabbenergi och förstör tänderna du hade nog inte gett hästen 20-30 sockerbitar om dagen.vilket är ungefär samma sak.det är bara min åsikt vill inte starta någon betfor debatt.
men prova och se om det funkar och hoppas att det blir bra
*kramar*

tack för ditt svar!
jag ska prova med microbalans.. men om jag tar bort betforn måste jag väl lägga till något annat som han får energi utav??

Till att börja med hoppas jag att det är en väldigt liten ponny vi pratar om, eller att hästen går på bra bete dagtid, eftersom den får så lite hö...

I övrigt så skulle jag inte oroa mig sålänge hästen inte verkar påverkad av det eller att den är lös i magen, har svårt att kissa osv.

Håller med pinky. Den mängden grovfoder räcker max till en minishetland. Börja ge hästen mer grovfoder!! Ur djurskyddssynpunkt ska du ge MINST 1-1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. 1 kg torrsubstans motsvarar i hö ca 1,2 kg, 1,5 kg ts mostvarar ca. 1,8 kg hö. Fundera på hur många kg hästen väger, dela det med 100 multiplicera med 1,2 eller 1,8.

Det är möjligt att hästen kan ha fått en störning i mag- tarmkanalen om den inte fått mer grovfoder och då inte så konstigt om magen inte funkar som den ska!

Varifrån har du fått uppgifterna att betfor inte är bra!? Det har en bra fiberstruktur som är bra för hästens mage och tarm. Betfor är en restprodukt från sockerbetan som blir kvar när det allra mesta sockret utvunnits och innehåller enligt den senaste uppgiften jag fick från foderutbildad veterinär ca 20% socker. Det mesta av det kan man undvika genom att helt enkelt hälla bort vattnet det legat i blöt i. Betfor bryts ner till fettsyror i tarmen och är därför bra till magra hästar eller gamla hästar som har svårt att äta grovfodret. Det är alltså ett "fettfoder" (jämför olja). Enligt samma veterinär har man på försök gett hästar ca 1,5 kg TORR betfor, ca 20 kg blötlagd, utan att kunna påvisa några skadliga effekter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 556
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 589
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka