Vad är ett bra smrp-värde i grovfoder?

G

Gisburne

Har tittat en del på höanalyser på sistone, både nya och gamla för att jämföra. Det verkar vara en väldig spridning på smrp-värdet, så jag undrar vad som anses vara bra? Till ridhäst, till avelshäst, till tävlingshäst, etc.

Hänger ett bra smrp-värde alltid ihop med ett bra MJ-värde?

Sv: Vad är ett bra smrp-värde i grovfoder?

Har tittat en del på höanalyser på sistone, både nya och gamla för att jämföra. Det verkar vara en väldig spridning på smrp-värdet, så jag undrar vad som anses vara bra? Till ridhäst, till avelshäst, till tävlingshäst, etc.

Hänger ett bra smrp-värde alltid ihop med ett bra MJ-värde?
Runt 50 är lagom för vanliga hästar. Avelsston och unghästar bör ha högre värden för att få till en enkel foderstat.

högt smrp hänger inte alltid ihop med högt mj. Vi har t ex. bra värden smrp (50) men ganska lågt energivärde(7,5). Passar dock mig väldigt bra för kvoten mellan smrp och mj blev bra för mina hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 807
Senast: mackan
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 144
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka