Vad är en genomriden häst ?

E

Ecs

vad är en genom riden häst ? När är en häst genomriden?

Vad anser du ?

Folk verkar se på detta på olika sätt, och då är det kul att fråga er andra vad ni anser...

(och nu hoppas ja inte att det bli pajkastning på nån eller flera ) :)

Sv: Vad är en genomriden häst ?

En genomriden häst är för mig lösgjord och hur, exakt, man kommer dit är induviduellt för varje ekipage.

En genomriden tycker jag är en häst som är mjuk och följsam och bär sig med bakdelen och är lätt i munnen.

För mig är en genomriden häst en häst som:

går med bra takt och balans
är mjuk i sidorna
har ett lagom stöd på bettet

Det är de tre viktigaste punkterna för mig i alla fall.

För mej är det en häst som är uppmärksam på ryttaren och har framåtbjudning, lösgjord, i balans, svarar och följer hjälper lätt, tex att halvhalter går igenom direkt, avspänd rör sig igenom hela kroppen.

med lätthet länger och kortar båda sidor.
lätt att korta upp och länga steg i form.
samla upp och lägga ner formen.
och en som frustar. :idea:

givetvis med hänsyn till hästens förutsättningar.

En häst som i framåtbjudning och god balans är lyhörd och har taktmässiga, reglerbara gångarter som kan ridas i olika tempon. Frustar.

För mig är en genomriden en häst som följer utbildningsskalan. Så det står i förhållande till utbildningsgraden.

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Till det lägger jag också en stor portion lydighet, hästen ska vara angenäm att rida samt gilla det den gör.

en häst som är uppvärmd i alla muskler och känns därmed som om man skulle kunna rida hela dagen utan problem

En genomjobbad människa är samma sak. Ni som är ute och springer ibland vet säkert vad jag menar, då det känns som om ni skulle kunna ta tio varv extra

För mig är det när hästen är mjuk i båda sidorna, går i bra takt och balans, svarar direkt för hjälperna, är positiv och har framåtbjudning.

En genomriden häst för mig är en som är uppvärmd i musklerna, arbetar lika med båda sidor, framme för skänkeln och är alert för vad som ska hända härnäst. :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar