Vad är detta???

Iser

Trådstartare
Min häst har fått något konstigt utslag i öronen. Det verkar varken klia eller göra ont, men undrar ändå vad det kan vara - Någon som vet???

En teori har varit knott, men jag såg det första gången tidigt på våren innan knotten hade kommit, så jag tror inte på den teorin.

Det är svårt att ta kort i öronen på en häst:confused:, men testar ändå att lägga upp ett par bilder på insidan av öronen (som egentligen ska vara svarta på insidan) för att se om någon har sett något liknande innan.

Bild096.jpg
Bild097.jpg
Bild098.jpg

Sv: Vad är detta???

En av mina tidigare hästar hade likadant. Det är tydligen någon sorts svamp. Min häst led inte märkbart av det, trots att han gick med bomull i öronen. Veterinären rek. en svampsalva som finns receptfritt på apoteket (för människor, men fungerar bra på hästar också.) Kommer inte alls ihåg vad medlet hette därimot...

Våran åring har likadant. Jag tror det är unghästvårtor.
Sökte igenom forumet och hittade nåt om Pappilom.

Hästen vår verkar inte bry sig eller ha något besvär av det alls.

Min har inte besvär heller, men däremot är han ju ingen unghäst heller.... Men det är kanske bara ett namn utan betydelse?:confused: Det ser inte riktigt ut som vårtor heller - inga bulor eller så...

Någon som vet något mer om detta med svampen? Vad kan det vara för salva?

Senast ändrad:

Min ena häst har också sådan prickar i öronen. De är lite skrovliga och upphöjda. Hon är svart för övrigt så de syns tydligt när man tittar i öronen. Hon besväras inte heller, men tycker det är jätteskönt när man kliar henne i öronen. Jag tror egentligen inte att det är prickarna som kliar. Hon älskar när man kliar henne över allt på kroppen.
Min vet. sa att det är en svamp som inte är smittsam eller besvärande. Behöver tydligen inte behandlas heller om man inte vill.

Det låter som samma, men det kan ju inte vara så svårt att behandla om det så som någon annan skrev att det går att handla med receptfri salva. Om bara någon visste vad det var för salva:laugh:

Tror het säkert att det är svamp! fins receptfri salva på apoteket för människa som hjälper fint. :idea:

Vi har fått pevaryl som tips av en veterinär för svamp i ansiktet på en häst i stallet...funkade kanon

Om någon vet vilken bokstav det börjar på kan jag leta i FASS men jag har ingen lust att bläddra igenom hela :p

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: The Beast
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka