Vad är detta?

Cattis_E

Trådstartare
Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till.
Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att skrämma något.

Bifogade filer

• 20240504_115640.webp
    20240504_115640.webp
    242,5 KB · Visningar: 67
Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till.
Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att skrämma något.

Den här var ganska lik

1001294_001_B-RATTLE_101.jpg

https://www.tts-group.co.uk/ww2-gas-attack-warning-rattle-/1001294.html#

Troligtvis något liknande för att skrämma bort eller varna något är min tanke. Enligt länken var den på bilden en del av utrustningen i hemmen för att kunna varna andra för gasattacker. Så då gick man väl och snurrade med den för hand antar jag. Kanske något liknande som fanns här under krigsåren? Jag vet att jag sert såna här hos äldre släktingar när jag var barn.

Ett musikinstrument, hur konstigt det än verkar. Har säkert använts till jakt förr som nämnts, men även som leksak eller bland publik på evenemang - där har jag sett sådana iallafall. Tror det var någon skidtävling jag såg det på senast.

Liknande trådar

Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
487
Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Badger
·
Tjatter Rensar ni vänner på Facebook? Eller lägger ni dem i begränsad istället? Vilka rensar ni? Grannar? Hur tänker ni?
3 4 5
Svar
84
· Visningar
2 836
Senast: Nota
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
445
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈