Vad är detta? (Under svansen på mitt föl)

pastejja

Trådstartare
Jag borde kanske lägga denna på hästvård, men jag inbillar mig att många med fölvana är mest här och inte på hästvård, har jag fel så flytta gärna tråden.
Diarré och denna "svulst" började nu på morgonen:

Inget blod utan det ser mer ut som ena sidan blivit svullen och vikts ut. Föling är pigg och glad. Jag kommer att ringa veterinär, men undrar vad ni tror.

/U

Sv: Vad är detta? (Under svansen på mitt föl)

Jag tror att det är diarren som frätt på huden.

Mitt föl fick också diarre häromdagen, jag tvättar henne 2 ggr per dag och har smort in rumpan med helosansalva. Hon ser inte irriterad ut ännu. Dessutom har diarren blivit mycket bättre sen jag började ge morotspuré.

Har väldigt svårt att se bilden, den är så mörk. Men ett litet tips för fölrumpor med diarre är att köpa salva på apoteket som använd för barnrumpor t ex Silon salva. Sedan smörjer man inte fölet efter att man tvättat av det. De salvorna är inte vattenlösliga så man tvättar bort dem med lite olja. Men det gör också att diarren inte längre fräter på huden så den kan läka trots att magen inte har blivit bra.

Morotspure.. Hur mycket ger man av det?
Veterinaren hade samma bud som vi hade och det ser nastan bra ut nu. Tack for att ni delar med
Er. Ska se vad jag hittar for babysalva.
?ad bestar falttavlansvaselin av?

Någon annan här på buke gav 1 burk morgon och kväll, jag har gett 1/2 burk på morgon och lika mycket på kvällen. Ger i en "plastengångsspruta" som jag sprutar in i munnen, funkar ganska bra :)

Det är som tidigare sagts lite svårt att se hur det egentligen ser ut eftersom bilden är så mörk men vad jag kan se så liknar det något som jag hade på ett av mina föl i fjol. Vet inte om ditt är ett stoföl men på mitt föl var det liksom som om nedre delen av vaginöppningen putade ut. Som en brun-rosa färgad säck. Tryckte jag försiktigt på kanterna kunde man få in den igen. Fick göra det några gånger och efter någon vecka eller två (minns inte riktigt) gick det tillbaka av sig själv och hon blev normal. Vet inte om muskeln var för slapp på något sätt? (egna spekulationer). Eller om slemhinnan var irriterad pga diarrér. Skulle det vara det samma som jag hade på mitt föl tror jag inte du behöver oroa dig.

**till alla**
Tack för engagemanget. Jag köpte silonsalva och morötter. Men det verkade som det räckte att dra kraftfodret från stoet eftersom det inte kom mer diarré. Smorde en gång med salvan för att vara på säkra sidan.
Allt är återställt och normalt. Morötterna får de andra hästarna dela på istället. Har börjat smyga i lite kraftfoder igen nu eftersom stoet tappat i vikt sista tiden. Det var den lindrigaste földiarré jag har varit med om. Är det olika från sto till sto, eller är det en tillfällighet att det var så snabbt avklarat i år?
/U

Skulle vilja säga att det är olika från föl till föl.

Det skiljer mellan stona upplever jag.

Har haft ett sto vars föl alltid fick kraftig diarre. Samma sto hade alltid runda och fina föl hela diperioden medan hon själv lätt föll ur. Ett annat sto jag hade där fick inte fölen någon vidare diarre, men hon höll dem inte i lika fint hull trots stödutfodring, däremot var hon själv som en tunna.

mitt sto har fölat fyra gånger och det har varit väldigt olika. Första fölet hade diarre i tre dagar, det var lite nervöst. Nästa två hade inga diarreer alls och årets föl hade diarre en halv dag sen gick det över av sig självt

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Freazer
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka