Vad är detta för insekt?

Tviggy1081

Trådstartare
sån som vet?
Himla gullig iallafall:love:
Dinosaurie.jpg

Sv: Vad är detta för insekt?

Vilken häftig! :love:
Jag kan slå lite i ngn av mina insektsböcker om jag hinner imorgon om ingen svarat innan dess!

Hur stor är den? spontant känns det lite åt ngn slags stekel eller någon slags slända, men jag är totalt urkass på insekter :p

Åh jag kunde inte låta bli! Den var så häftig! Jag nu är ganska säker på att det är en ormhalsslända (Raphidia xanthostigma).

Åh va snällt att du kolla va det va:banana:
Visst är den cool :)
Han/Hon sitter i mammas o pappas källare o myser nu :D

Jag trodde att dinousarier hade dött ut för länge sen :angel:

Hur stor är den? :eek:

Gullig????
Säker på du inte ska låta undersöka skallen??? Du kanske fick ett väldigt hårt slag när du var liten???? ;) (obs. att det var bara ett skämt)

Jag håller med om att den är spännande... men gullig...NO WAY! :d

Usch herre gud, så läbbig... Var har du hittat den, jag skulle få spelet om jag hade såna hemma..

Åh jag kunde inte låta bli! Den var så häftig! Jag nu är ganska säker på att det är en ormhalsslända (Raphidia xanthostigma).

nejdu, ormhalsslända är det icke. dom har kortare halsar och längre rumpa (nej, ja kan inga termer haha) plus att dom har små böjar uppe på antennerna. Fast den va jättefin! Gulligull! :):):)

Det är en halsslända (4 arter finns i Sverige varav 3 arter är ormhalssländor den andra arten är reliktslända).
Så du menar alltså att det är en reliktslända och inte en ormhalsslända alltså?

Jag tycker inte beskrivningen av Inocelliidae, reliktsländan, passar in på insekten tviggy visar, dessutom finns de främst i Dalarna och Hälsingland (begränsad utbredning och så är de beroende av gamla döda träd). Det är en rödlistad art.
Raphidiidae, ormhalssländan, är däremot vanlig i i stort sett hela Sverige.

Det som du antagligen betecknar som längre rumpa är äggläggningsröret hos honor (vilket alltså hanarna inte har mao).

Så vad anser du att det är?

Det är en halsslända (4 arter finns i Sverige varav 3 arter är ormhalssländor den andra arten är reliktslända).
Så du menar alltså att det är en reliktslända och inte en ormhalsslända alltså?

Jag tycker inte beskrivningen av Inocelliidae, reliktsländan, passar in på insekten tviggy visar, dessutom finns de främst i Dalarna och Hälsingland (begränsad utbredning och så är de beroende av gamla döda träd). Det är en rödlistad art.
Raphidiidae, ormhalssländan, är däremot vanlig i i stort sett hela Sverige.

Det som du antagligen betecknar som längre rumpa är äggläggningsröret hos honor (vilket alltså hanarna inte har mao).

Så vad anser du att det är?

haha nej felåt jag bara gissade å försökte vara lite viktig. jag googlade på bilden... trodde ni fattade att jag inte kan någonting om insekter, kolla bara hur ja skrev

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Relationer Tack för du tänkte på mig och ringde 112 inatt. Älskar min älskade chihuahuaterrier @dobbis :heart Och till er övriga med. Tack för...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix