Vad är detta för ett bett?

pastejja

Trådstartare
Ingen höjdarbild direkt, men jag går genom en låda som jag fick på köpet när jag köpte bla. en sele, funderar på om det kan vara något bett man kan ha när man kör? Jag har inte sett det som ridbett? Det ser ut som ett vanligt 2-delat med 2 extra lösa ringar.
DSC01426.jpg

Hade varit jätteroligt att veta vad det är och vad det ska kunna ;)
/U

Sv: Vad är detta för ett bett?

Tackar ödmjukast.
Det var ju roligt att få svar, så slipper jag fundera mer på det. Blir inte klok på om det räknas som milt eller skarpt.
Svintot kommer eventuellt fram sedan ska det få hänga på väggen i min nya sadelkammare :). Räknas det som milt kanske jag överväger att prova det ;)
/U

Det räknas som milt och funkar som ett vanligt tränsbett. Fördelen med att använda det istället för ett vanligt tränsbett är att det inte påverkar skygglapparna. Det brukar också vara lättare att få med sig hästen i snäva svängar och en del använder det därför i maraton.

Kallas ibland även för Ungerskt bett.... lär ska ha hängt med sen 800-900 talet nån gång.

Hade inte Maria Gretzer ett sådant på Feliciano?

Det pinglar några klockor långt bort. Offtopic men ändå......

Med en fast (i sidostyckena) nosgrimma kan du också få effekt över nosryggen istället för i munnen om man sätter tömmen i båda ringarna. Perfekt på gamlingen med trasig mun...

jaha, så nu ska hoppningen ta över efter järvsöfax? Är hip hop stel som en travare och hänger i ena sidan måntro???

Jag hoppades ju snarare på att travet skulle ta efter ridningen, och inte tvärtom!!

jaha, så nu ska hoppningen ta över efter järvsöfax? Är hip hop stel som en travare och hänger i ena sidan måntro???

Jag hoppades ju snarare på att travet skulle ta efter ridningen, och inte tvärtom!!

:confused:

Vad menar du? Bettet på bilden har funnits bra länge, minst hundra år, så det är inte något nytt påfund direkt.

För övrigt var det Feliciano som en gång i tiden betslades med scourier-bettet, och inte Hip Hop...

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka