Vad är detta för bett?!

Fossing

Trådstartare
Vilken äcklig insekt har varit och gnagt på min häst?!
Inte svullet eller ömt, känns som ett gammalt bett. Lite torkat ”gojs” vid det och det var så jag upptäckte det.

Bifogade filer

• 5B4E2470-53D4-4C00-82F3-758A7076F302.webp
    5B4E2470-53D4-4C00-82F3-758A7076F302.webp
    194,1 KB · Visningar: 157
Kan det inte vara en insekt som lagt ett ägg o sen när det blir en larv så kryper den ut?, eller om det blir en ny insekt som tar sig ut?

Blir det ett sånt här stort hål i huden av det?
Det kan det nog bli. Min foderhäst hade regnskållor och innan jag förstod det kunde jag dra loss dem ur pälsen. Det var som en smal pälstuss med det där gegget nedtill och en kal fläck eller ett sår där den satt. Tvättade med Hibiscrub och fönade (!) de utsatta ställena torra (var i typ november så inget torkade av sig själv)...

Blir det ett sånt här stort hål i huden av det?
Har haft en medryttarhäst som hade regnskållor ett par gånger. De kom på hösten/tidig vinter när hon hade tjock vinterpäls som inte torkade längst in. Det största såret var stort som en handflata innan vi fick bukt med det..

Kan det inte vara en insekt som lagt ett ägg o sen när det blir en larv så kryper den ut?, eller om det blir en ny insekt som tar sig ut?

:crazy::crazy::nailbiting::yuck:

Jag föredrar nog teorin om regnskållor ;)
Tänkte först att det var älgloppsbett som läkt ut för vi hade problem med dem för nån månad sen.

Vilken äcklig insekt har varit och gnagt på min häst?!
Inte svullet eller ömt, känns som ett gammalt bett. Lite torkat ”gojs” vid det och det var så jag upptäckte det.

Påminner om regnskållor. Se till att inte sprida runt bakterien med borste, händer med mera. Jag klipper runt drabbade områden så att det ska vara torr och luftigt.

Påminner om regnskållor. Se till att inte sprida runt bakterien med borste, händer med mera. Jag klipper runt drabbade områden så att det ska vara torr och luftigt.

Tror det med! Har inte sett regnskållor på det här viset innan, utan bara lite mer allvarligt med stora fläckar osv. Det var inte det första jag tänkte på IOM att jag inte tycker han varit fuktig. Men hästen är tydligen känslig för det! (Det är första hösten jag har honom).
Tvättade med bakteriedödande och pillade bort alla hårda krustor igår. Betydligt bättre idag och inga nya ”hål”. Så får vi se om det blir bättre. Syns verkligen ingenting i pälsen om man inte gräver med fingrarna så det är nog därför jag inte upptäckt det tidigare.

Tror det med! Har inte sett regnskållor på det här viset innan, utan bara lite mer allvarligt med stora fläckar osv. Det var inte det första jag tänkte på IOM att jag inte tycker han varit fuktig. Men hästen är tydligen känslig för det! (Det är första hösten jag har honom).
Tvättade med bakteriedödande och pillade bort alla hårda krustor igår. Betydligt bättre idag och inga nya ”hål”. Så får vi se om det blir bättre. Syns verkligen ingenting i pälsen om man inte gräver med fingrarna så det är nog därför jag inte upptäckt det tidigare.

Pilla inte bort skräpet, enligt min erfarenhet så är det bäst att de får lossna själv, annars riskerar man att skapa nya miniatyrskador i huden så det tar längre tid att läka och blir lättare för utslag. Bäst att klippa området (jag använde vanlig sax) och så rasar det bort själv när det är dags.
En av mina hästar fick lätt utslag av för varma täcken / hudskador.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama