Vad är detta för benställning?

G

Garfield

Såg idag att en av unghästarna (3 år, oskodd ) på gården har en avvikande benställning på sitt vänster framben, har inte sett det innan.

Hästens underarmsben är mitt över carpus men skenbenet sitter utåt. Alltså framifrån sett på vä framben så är skenbenet till höger i förhållande till underarmsbenet och carpus mitt.

Kände värme på utsidan under carpus på skenbenet. Hästen blev verkad häromdagen, och jag gnällde över att jag tyckte att han tagit mkt på yttersidan av hoven, ser ut som det blir mkt belastning på utsidan typ lite innåttåad.

Men benställningen kan ju inte kommit på ett par dagar, så det är kanske inte så att han tog mer där utan att det ser ut så bara pga benställningen.

Har inga bilder just nu.

Det jag undrar vad är, paralellförskjuten? Fransysk? Har försökt läsa på men blir inte riktigt klok på vad detta är.

Har ut hovis redan på måndag igen, så ska höra med honom såklart, men vill ju veta nu typ, så man kan läsa på vad man bör göra åt det hela.

Jättetacksam för svar:)

Sv: Vad är detta för benställning?

Om han ser ut som du förklarat så är han parallelförskjuten.
Då brukar de även vara inåttåade, eftersom kroppen kompenserar sig för att få vikten över hovarna.
Detta i sin tur gör att de ofta sliter framhovarna snett.

Ok tack för ditt svar, som jag trodde först då, innan jag blev helt förvirrad av allt jag läste.

Han är inte inåttåad, har inte varit tidigare heller. Men nu ser det ut som han håller på att bli det nämligen.

Antar att det är läge att sko han och styra upp det.

Om han ser ut som du förklarat så är han parallelförskjuten.
Då brukar de även vara inåttåade, eftersom kroppen kompenserar sig för att få vikten över hovarna.
Detta i sin tur gör att de ofta sliter framhovarna snett.

Lite OT, men vad innebär "parallellförskjuten"? :confused:

Om man framifrån drar en linje mitt i benet ovanför och under knät och de linjerna är parallella (inte i vinkel eller vridna) är hästen parallellförskjuten.

"såga av i knät och flytta ut (eller in) den avsågade biten en cm utan att vrida eller vinkla"

Liknande trådar

Hästvård Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men tkr det är svårare att se på riktiga hästar än på de tecknade...
Svar
1
· Visningar
1 312
Avel Provar att lägga tråden här istället och hoppas få fler svar :) Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama