Vad är det som händer??

P

puppe

Nu känner jag bara att jag måste skriva av mig lite....
Vi köpte en kompis till vår fjording i början av september.Kompisen är en korsningsponny valack på 8 år.Väluppfostrad men med egen vilja som de flesta ponnyer har.Men igår när vi gick en promenad med hästarna,hade först tänkt rida men det var onödigt halt.Min 11 åriga dotter ledde fjordingen och jag tog ponnyn.Redan hemma på gården börjar han skutta omkring och bocka och göra små galopp språng.Efter en bit byter vi och jag tar fjordingen.Plötsligt hör jag dottern ropa neee ptroooo och tittar bakom mig.Då hade ponnyn slitit sig löst och i farten sparkat min dotter i magen:eek:
Jag hade fullt upp med att bara hålla fjordingen,för han var ju också på väg...Vi fick ponnyn infångad ganska omgående och min dotter var inte så illa skadad som hon skulle ha kunnat bli.Blir så j##vla förbannad på ponnyn bara.Han har varit jätteduktig hittills ,flickorna har tom varit ut och gå med hästarna själva.Tur att jag var med denna gång.Testar han oss bara eller håller han på att blil helt galen? Han höll på bockade en gång när vi red i skogen också... Det var ju inte det här jag ville när jag köpte en lugn och väluppfostrad ponny åt mina flickor...Man får väl börja från noll igen och bygga upp förtroendet och ledarskapet en gång för alla.
Sen är det ju det lilla orosmolnet också att de här två herrarna inte gillar varann så där värst mycket.De är ju illa tvugna när det bara är de två,men för mig ser det iallafall ut som en kamp mellan dem jämt hela tiden.Vid mattider är det fullt krig:devil: Igår tex kastade min man en liten grankvist in i hagen och vips blev det sånt krig att de rev två stolpar med elband i hagen.Skulle kunnat sluta riktigt illa det med.SUCK.Igår hade jag nog varit beredd att skänka dessa två herrar låååångt bort.:angel: Nä men allvarligt borde man fundera på att hitta en ny kompis till vår fjording? Det sorgliga är ju att vi har gått igenom detta med fjordingen redan,han var ett sk projekt.Men nu börjar han bli riktigt bra.Men flickorna blir ju lite skraja när det händer sånt här.Oj oj vad jag har skrivit nu.Hoppas någon orkar läsa och sen ännu ge mig något klokt råd:confused:

Sv: Vad är det som händer??

ja det var mycket du behövde lätta från ditt hjärta:)
här är mina tankar och erfarenheter av detta som hänt dig/dotter och dina hästar!
1. "smekmånaderna" kanske är över vilket betyder att han testar och ser vad som händer.
2. Bara allmänt busig och glad även "gamla" hästar kan få spunk ibland.
3. Det där med att de bråkar i hagen verkar däremot inte bra vid det här laget borde de ha hittat sin plats och lärt känna varann ordentligt. Hur fodrar ni i hagen? Lägger ni ut många små tussar hö med ett rejält avstånd så brukar hästar äta lugnare och det blir mindre bråk.
4. Vissa vallacker går inte bra ihop med andra vallacker vilket jag har egen dålig erfarenhet av= skadad häst!
5.Jobba med ledarskapsövningar från marken, låt dina döttrar vara med och jobba tillsammans med hästen så att alla i familjen som hanterar hästarna vet hur man gör när det blir oroligt eller händer olustiga saker.
5. Har hästen smärta?

Tack för ditt svar:)
Jo vi brukar lägga ut många högar med hö i hagen.Men fjordingen är den som med jämna mellanrum kör iväg ponnyn från mathögarna..
Om vi är hemma vid mattider brukar vi tom fodra i skilda hagar.
Jag har funderat samma som du.Har han smärta? Men han verkar frisk förutom ibland då när han får spunk;)
Kanske en veterinär kunde titta på honom.Han är veterinärbesiktigad i september i samband med köpet.Allt ok där.

hej igen!
att fjordingen kör undan ponnyn är inget konstigt det är helt normalt han håller bara koll på rangordningen med andra ord han bestämmer var och när den andre ska äta.:smirk:
ponnyn får väl i sig tillräckligt ändå?

Jo jag brukar som sagt lägga ut många högar.Och sen får han lite mer till natten.Men det syns ju på fjordingen att HAN har fått i sig tillräckligt iallafall;)
Idag när vi red här hemma i hagen(äntligen var det överhuvudtaget möjligt) så gick det jättebra.Vi gjorde också endel ledarskaps övningar och lät sen flickorna pröva själva under min tillsyn.Naturligtvis.
Tack än en gång för att du orkat svara.:bow::bow:

Hej puppe!
Jag tyckte att Mettanmett svarade precis vad jag hade tänkt svara. Tycker att jag har märkt på alla de hästar som har passerat här genom åren att när det har gått en månad eller två så vill de testa. Då känner de sin omgivning och vill kolla av om människans ledarskap håller. Förmodligen är det det han håller på med gentemot fjordingen också.
Att en häst är lugn och trygg på förra stället behöver inte betyda att den är det direkt på det nya. Den ska ju känna in sig och underordna sig nya individer, och det tar sin tid.

Fortsätt med ledarskapsövningar och låt flickorna vara med. Låt dem inte hantera hästarna själva förrän de har etablerat ett starkt, lugnt förhållande med dem. Var noga med att inte låta hästen gå först när ni leder, och var noga med att aldrig flytta er för hästen. Det ska alltid vara tvärtom.

Jaa du ,det är nog så som du säjer.Att han håller på och testar oss och också fjordingen.Hade aldrig tänkt på att han förmodligen testar honom också:idea: Så som han testar oss.
Idag har som sagt varit en lugn och bra dag.
Vi började med seven games och flickorna fick vara med.Intressant.
Detta bevisar just det som du skriver att fast han var lugn och stabil på det förra stället betyder det inte att han genast måste vara det här med oss.Fast man så gärna skulle önska att så var fallet:angel:;)
Tänk att man måste få andras åsikter och råd innan det liksom går upp ett ljus:crazy:
Men å andra sidan är det väl det som är meningen med detta forum:)

Hej :)

Jättebra inlägg, vi har också en ny häst (kallblod, valack) som nu efter drygt en månad blivit jobbigare att hantera, han var lite sur redan från början men nu testar han oss verkligen. Vi skaffade honom som sällskap åt vårt sto och de kommer bra överens.

På sitt förra ställe verkade han vara lugn och stabil, då jag var och tittade på honom första gången stod han utan att vara bunden lugnt och stilla i hagen medan jag strök med händerna överallt på honom, kollade hovar osv. Nu vill han knappt bli fångad i boxen utan väjer undan så länge han kan. Han är också sur vid utfodringen och det är mycke "skrap med hovarna" vid borstning.

Har börjat så smått med ledarskapsövningar nu så man får hoppas det blir bättre, det är "ridförbud" på honom just nu tills vi får ordning på grundhanteringen :)

Skönt att höra att man inte är ensam:)
PM:a gärna och berätta hur det går för er.Så kan vi byta erfarenheter.:)

En grej jag kom att fundera på;
Det där "testandet"... Det beror väl ofta på att nya ägare ofta tar för givet hur hästen betett sig med föregående ägare som förmodligen uppfostrat hästen till att bli som den är? Hur kan vi förutsätta att en häst ska fortsätta vara väluppfostrad om vi inte visar vad som gäller?
Min sån där dryga period (med alla hästar jag skaffat när jag tänker efter) har varit de första veckorna, och sen har de mer accepterat att jag faktiskt existerar :rofl: sen kan det ha kommit någon dryg period mitt i, men då för att de inte trivts med tillvaron (tråkigt, inga roliga hagkompisar, för dåliga rutiner eller dylikt) så det varit i sådana situationer man märkt av det, eller för att man inte hållt på med dom tillräckligt - men det där är ju sånt jag "förtjänat" snarare än hästar som testar? :angel:

Till TS:
Tyvärr skulle jag nog passat på att sälja innan man hunnit fästa sig för mycket. Med bara två hästar känns det som en klar fördel om dom åtminstone trivs med varandra.
Övrigt går att träna upp, såvida inte barnen *måste* hantera dom mycket så de riskerar att skada sig under tiden.

Puppe;
:) Det ska jag absolut göra! :) Verkligt skönt att höra att vi är fler och att få en så bra förklaring som den Cornelia hade, jag hade redan börjat undra över om jag gjort bort mej rejält med hästköpet denna gång.
Vårt sto testade inte oss nämnvärt då hon var "ny i stallet" ändå är hon egentligen inte alls lika lugn som valacken men alla hästar är ju olika :) (han är lugn och sur och hon är sprallig och vänlig) ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jo det var ju liksom det som var meningen,att de skulle ha sällskap av varann:(
Just nu känns det ibland som att det skulle varit bättre utan just denna kompis iallafall...:cry:
Vi får väl avvakta och se.

Fast det är det där "avvakta och se" (nu när ni redan haft den ett tag och de borde vant sig vid varandra) som jag tycker är lite farligt :p Ofta blir det så att man fäster sig vid kusen och sen får stå ut med situationen även om det inte blir bättre.
Om man inte har möjlighet att skaffa ytterligare en häst som blir lite bättre sällskap eller dela upp hästarna i olika hagar i värsta fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka