Vad är det som felas tro?

Eastwick

Trådstartare
Vår shettis -92 enl. gamla auktionspapper (alltså inte jättetillförlitliga...) har sedan i fjol någon gång, kanske tidigare, blivit halt fram när hon ridits mycket. Jag har inte funderat så mycket på det utan hon har fått vila och det har försvunnit.
Nu i vår blev hon åter halt efter en skogstur med för mycket fart men vilade och blev ok tills betessläppet då det sprangs en del i hagen. Jag tog in henne och kollade puls vilket jag inte gjort tidigare av någon anledning och hon hade tydlig puls i höger fram. Överansträngning tänkte jag och plockade bort henne från storhästhagen. Men pulsen vill inte ge sig, jag har ibland hittat puls även på det andra frambenet samt ffa höger bak.

Fång har hon aldrig haft tidigare (ja jag har plockat tillbaka henne i vinterhagen tillsvidare för att eliminera ev. fång.), helt pulsfri hela förra sommaren då vi hade fångnoja pga. en annan shettis som fick fång. Vad kan annars ge ökad puls? Hon är inte särskilt halt nu, möjligen en liten markering, pigg och glad springer gärna, ömmar inte. Vad tror ni?

Sv: Vad är det som felas tro?

smärta ger ju förhöjd puls, och smärta kan ju bero på väldigt mkt.

sedan kan det ju vara fång ändå, en av våra fick fång förra våren i vinterhagen (iofs. utlöst av kortison mot bronkit, och eftersom vi visste riskerna så åkte vi och röntgade då hon ändrat sitt rörelsemönster en aning) hon va inte halt, hade inte förhöjd puls eller hade "fångsteg" trots det så visade plåtarna på lindrig roteration.

sedan finns det ju hästar som är väldigt pigga och glada (och springer rejs endå) trots hälta, har en sådan själv. han fick en vridskada i hasen som beh. på kliniken. veterinären tyckte inte att jag skulle sätta honom på boxvila/sjukhage utan att han skulle gå kvar i hagen med dom andra (eftersom han vart rejält halt så trodde inte vet. att han skulle röra sig något vidare, fel hade han iaf.). fick åka in efter en vecka igen och då blev det sjukhage och boxvila i nästan 2 mån, annars hade det aldrig läkt ;)

Ja, *suckar* nu på morgonen är pulsen svagare, går inte att hitta alls förutom just höger fram där jag nu dessutom känner tydlig skillnad på värme i hoven. Tre kalla och en varm... Skall visitera hoven i em men det är svårt att lokalisera ev. böld på så små fötter. Vår pålla har ju inte fått något ändrat i sitt liv, samma hagar och beten som alltid. Samma näve havre och grovfoder av god kvalité, lite tjock är hon väl men inte någon katastrof inte...

Från i höstas:
20071021_vilma_su%20(5)_small.JPG

Är hon skodd eller barfota?
Är hon barfota kanske sulan slitits för hårt?

vem vet vad det kan vara :crazy:

hade någon av mina shettisar fått puls och hälta till och från så hade det blivit kliniken för att lokalisera var det sitter samt några plåtar ganska omgående (så väldigt dyrt är det ju inte, sist kom vi inte ens upp i självrisken ;)). dom kan ju få samma problem som storhästarna, vad det än är så finns ju alltid risken för att det blir värre än nödvändigt :(

Lite vad jag var inne på:), är den skodd?

Oskodda hästar har bättre cirkulation i hovarna jämfört med skodda hästar, men de har inte vad man kallar förstärkt puls - och pulsen ska vara lika tydlig/otydlig på båda benen.

Förstärkt puls tyder på inflammation i hov, krona eller kota, oftast hov. Vad som orsakar inflammationen kan man inte veta utan att göra diagnostiska tester, t ex böjprov, bedövningar, röntgen osv.

Hästen bör kollas upp av veterinär.

Svarar både dig och Leoni, nej, hon är inte skodd men har mycket bra hovkvalité samt rids inte så mycket. Nu när sista hältan kom var hon tom. lång på fötterna, nu är hon nyverkad.

Jo, visst borde hon. Jag vet ju det men att släpa iväg en halvpensionär 20 mil för att göra en hältundersökning som inte försäkringen täcker känns lite så där. Tyvärr är våra distriktare inte särskilt hältkunniga här heller, inget ont om dem men ingen idé att be dem titta på henne. Jag minns när en vän till mig en gång hade ute en av dem för hältutredning på en ponny och fick kommentaren: -Är du säker på att den är halt? Små hästar kan ibland se lite konstiga ut när de rör sig...

Jo, jag skall be hovis titta på henne men tvivlar på att h*n kommer att säga något annat än fång.

jo visst kan det kännas lite "trist" att åka till klinik, min gamling är inte längre försäkrad alls (hon är ju 37) det har hon inte varit på många år.

men nog har jag kört henne till kliniken både vid behov och för "underhåll" (årliga hälsokontroller samt tandvård) ;) tom. när hon blev knivskuren illa på betet -06 fick hon akut åka till kliniken, DET blev dyrt att "lappa ihop"

hade ju varit "billigare" att ringa lantbrukstjänst :grin:. men det är ju ens ansvar som hästägare oavsett om pållen är liten eller stor. 16 år är ju faktiskt inte så väldigt gammalt ;) då har inte våra shettisar varit i närheten av pension.

så himla dyrt behöver det inte bli och då vet man ju förhoppningsvis vad som är fel, eller iaf. vad man kan utesluta. vi har gett runt 1000 kr för att röntga ev. roteration. att bara "vänta" kan ju ge bestående men och betydligt större smärta, att "gissa" är ju inte heller så lätt.

Ok, min oskodda shettis fick bärrandsröta(tror det heter så:o ) när han var nyverkad. Kan vara grus som trycker på "vita linjen", kratsa ur den, se om den är för djup, eller om ett stort grus har fastnat i:)

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 509
Senast: Mli
·
Hästvård Hej! Min islandshäst blev lite öm i skritt, halt i trav då han trampade skon snett på onsdagen under en ridtur, fick bort skon när vi...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: lewellyn
·
L
Hästvård Hej alla bukefalister! :) Precis som rubriken säger handlar den här tråden om en halt häst. Det är nämligen så att en av mina två...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: LeRoi2006
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka