gylle
Trådstartare
Började först med att fullblodet fick något som såg ut som utslag/kontakt allergi på magen och överarmarna, jag funderade på om det kunde vara en reaktion på stallosanet som jag börjat använda i torvbäddarna. Igår såg jag att ytterligare en häst fått exakt samma och idag nu även en tredje. Det kliar något fanatiskt på dem, de skrubbar sig mot allt de kan komma åt, blir en evigt tacksam när man hjälper till med naglarna. Det är tusentals småsmå skorvor allt lokaliserat till hela benen och undersidan av magen ingenting någon annanstans. Till saken hör att vi fick hem nyleverans av torv förra helgen och just dessa tre hästar fick 5 balar var (håller på och anlägger djupströbäddar) från samma pall (vem jag körde in resterande tre till kan jag icke påminna mig). Iofs så går dessa tre även i hage ihop på dagarna.
Någon som drabbats av något liknande ? Mina funderingar går åt, kan där varit något de reagerar på i just den omgången torv ? kan det motförmodan hänga med någon typ av ohyra i torven ?
Min känsla är ju att torven på ena eller andra sättet borde vara involverad (kan ju vara helfel) men iom att de har utslagen på den del av kroppen som har direktkontakt med torven när de ligger.
Vad fasiken är detta ?? Vad skall man göra ???
Någon som drabbats av något liknande ? Mina funderingar går åt, kan där varit något de reagerar på i just den omgången torv ? kan det motförmodan hänga med någon typ av ohyra i torven ?
Min känsla är ju att torven på ena eller andra sättet borde vara involverad (kan ju vara helfel) men iom att de har utslagen på den del av kroppen som har direktkontakt med torven när de ligger.
Vad fasiken är detta ?? Vad skall man göra ???