Vad är det för servis?

PopcornPlayer

Trådstartare
När farmor och farfar dog slängde vi rätt mycket porslin. Minns även att vi la ut en Rörstrandsservis på Tradera och fick knappt ett par tusen för.
Jag behöll en servis, det var farmors finservis, som hon i sin tur ärvt efter sin mamma.

Är dock nyfiken på vad det är för något? Allt är stämplat under, men endast med IMPORT.

Någon som vet?
Den består av kaffekoppar, kaffekoppsfat, desserttallrikar, kaffekanna, sockerskål och mjölkskål.

servis-594.JPG

http://www.ladda-upp.com/bilder/25449/servis

servis-837.JPG

http://www.ladda-upp.com/bilder/25450/servis

Sv: Vad är det för servis?

Porslin som är stämplat med "Import" är så att säga märkeslöst, massproducerat.
Det har ingen egentligt värde annat än rent affektionsmässigt - men det kan ju vara vackert ändå! :)

Fast det är ju en sanning med modifikation, är det tillräckligt kul, snyggt eller udda så kan det vara värt pengar även om det är "märkeslöst". TS kaffeservis är kitschig på ett ganska ballt och snyggt sätt, och jag tror att det är en trend som kan vara lite på gång. Det har ju funnits tendenser i form av t ex kitschutställningen på Nationalmuseum härom året, samt årets utställningar med Prerafaeliterna och Friedrich. Jag tror också att det är en kommande trend att dricka "finkaffe" med kopp och fat i stället för att sörpla latte i tråkiga muggar. Så vänta bara...

Jag klurade vidare på denna servis i ett annat forum och fick veta att den troligtvis är tillverkad på en fabrik som heter Victoria (tjeckoslovakien?) efter andra världskriget.
Problemet är att servisen enligt utsago från flera är äldre än så. Farmors syster är ~85 och servisen fanns i familjen när hon föddes.

Finns det ingenstans man kan gå med den? Typ som att man går med guld till guldsmeden och juveler till juveleraren?

Jag tyckte servisen var det finnaste jag sett när jag var liten. Vet inte riktigt om jag har den åsikten längre :angel:.

Man kan gå till en auktionsfirma eller en antikhandlare och be att få den värderad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka