vad är det för fel på dom??

solhattar

Trådstartare
Det började i förrgår men min ponny när vi tog in honom, han var inte speciellt hungrig stod ochvsåg ut bara, men inga svettningar ingen feber, lugn puls och andning, tog ut honom på en promenad och då var han pigg och ville äta från spillt hö på gårdsplanen började även gräva efter gräs på gräsmattan, bytte höet i boxen och tog en ny bal och han hade ätit upp höet under natten och bajsat rätt många högar som var lite halvlösa.Han var lite ointresserad av maten i dag med.Nu har även den andra hästen blivit dålig i magen och han fiser och det rör aig rejält iagen.Har köpt kolla masken för att se om det kan vara det.Funderar även på att ringa veterinären och be om pribiotika åt dom.Hästarna går ute mellan 9-21 ungefär och de får endast grovfoder,gee även halm inne som ena äter av men inte den andra.Nån som har förslag vad som kan vara fel och vad man ska göra åt det??

Sv: vad är det för fel på dom??

Första gissningen om båda äter dåligt/är dåliga i magen är att något är fel på fodret. Du bytte bal, men kan det gått mögel i hela partiet t ex - tyvärr inte ovanligt fuktiga höstar.

Säkert svar får du på hygienanalys, men beroende på hur illa det är så ta en stark ficklampa och lys på änden av höbalen,noga. Kolla om du ser svarta prickar eller annat tecken på mögel. Lukta på höet. Öppna en bal (ute är att rekommendera) och skaka höet - dammar/ryker det?

Hade också gissat på dålig hygienisk kvalité. Hade inte fortsatt ge av fodret, det kan få värre konsekvenser.

Tack för svar , kan det vara nått dåligt den ena gången i den ena hästens hö den andra vräker ju i sig?? Har precis fått ett nått lass hö och den gången han inte åt var från en söndrig bal som låg på golvet, kunde kanske blivit nått av det.Har kollat dom nya balarna och det luktar gott och dammar ingenting.Ska skicka in för analys men vet inte riktigt hur en hygien analys går till.I dag hade de ätit och bajsat kulor så hoppas ändå på nått tillfälligt, vet att de dricker dåligt vi ställer ut 4 hinkar vatten 4 ggr per dag men de älskar att hälla ut det och sen dricka från bäcken.

Tack för svar , kan det vara nått dåligt den ena gången i den ena hästens hö den andra vräker ju i sig?? Har precis fått ett nått lass hö och den gången han inte åt var från en söndrig bal som låg på golvet, kunde kanske blivit nått av det.Har kollat dom nya balarna och det luktar gott och dammar ingenting.Ska skicka in för analys men vet inte riktigt hur en hygien analys går till.I dag hade de ätit och bajsat kulor så hoppas ändå på nått tillfälligt, vet att de dricker dåligt vi ställer ut 4 hinkar vatten 4 ggr per dag men de älskar att hälla ut det och sen dricka från bäcken.

Det är lite olika hur hästar reagerar på dåligt foder. Vissa matvägrar direkt, andra äter som om ingenting har hänt.

Så kan ha varit en dålig bal, men de är olika med hur de reagerar (äter/inte äter). Är båda bra i magen igen och äter så kan du nog avvakta lite, kan ju varit något tillfälligt i den balen eller att de tillfälligt petat i sig något onyttigt.

Om du vill de ska få i sig mer vatten och dricka mindre ur bäcken, så ställ in ett vattenkar. Du kan hjälpa mot frysning genom att isolera det med frigolit, så behöver du bara knacka bort ev islock och fylla på nytt vatten och de har vatten hela tiden =)

Våra hästar kan bli dåliga i magen ibland eftersom de envisas att dricka ur äckliga vattensamlingar ihagen trots att de har fin eluppvärmd vattenkopp i hagen,men de har stor hage och ibland ids de inte gå ända dit:......

Enligt våra veterinärer går det någon typ av magvirus "i hela stockholmsregionen" i alla fall, de blir lösa i magen några dagar, vissa äter lite sämre(kanske för att de mår risigt), vissa får feber och vissa får jättesvullna ben, oftast enbart ett ben. Går över på några dagar, jag tycker att det låter som det ni drabbats av.

Liknande trådar

Hästvård Bakrundsinformation Swb valack född 2000, ingen skade eller sjukdomshistoria bortsett från känsliga hovar och några hovbölder...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 438
Senast: Bison
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Hästvård Igår var min häst hängig, åt inte och var inte alls sig själv. Ingen feber, normala tarmljud och bajsade som hon skulle. Normal färg...
Svar
15
· Visningar
2 115
Senast: sthu
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info