Vad är den till för?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
T

TheBlackOne

För några år sedan praoade jag på ett travstall som hästskötare. Jag hade tidigare ingen erfarenhet av travsporten och dess tillhörande utrustning så min fråga lyder; vad är det för "rem" man sätter kring underkäken och över tungan då man ska köra på banan. Jag minns att hästarna tyckte den var ganska obehaglig då de hela tiden slog vilt med huvudet så länge den var åtdragen, men lungnade sig så fort den togs bort.

Sv: Vad är den till för?

tungband?

kan användas av många olika anledningar.

tex:

* en aldeles för het häst (har hört många sagt att dom använder tungband för att hästen inte ska "springa genom väggen". dock har jag ingen egen erfarenhet om det funkar eller inte ;)

* Hindra hästen att lägga tungan över bettet. (då kan det hända att hästen inte får luft)

Sv: Vad är den till för?

används även för att inte hästen ska kunna "svälja" tungan och kväva sig

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: MayGrace
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter