Vad är damasker??

Serena

Trådstartare
Vad är Damasker/bandagetter till för? Vad hjälper dom till med på benen? om man tex väljer reflexdamasker är dom endast till för att synas eller har dom någon funktion? :confused::confused:

Sv: Vad är damasker??

Damasker är mest till för om hästen stryker sig.
Reflexdamasker är vanliga damasker med reflexer på :)

Jag använder damasker både fram och bak på min häst när jag rider i skogen. Inte för att hästen direkt stryker sig men för att om vi går i snår eller där det är stora stenar så det inte ska rispa honom på benen.

Så jag skulle helt klart kunna ha damasker med reflexer men jag är för snål då jag redan har vanliga damasker och sedan vanliga benreflexer som jag kan sätta på dessa om jag vill.

Sv: Vad är damasker??

Behöver hästen benskydd över huvud taget? Så kan du ju ha dessa tycker jag. Däremot skulle jag inte komma på hopp- eller dressyrträning med reflexdamsker.

Behöver hästen inte benskydd så kan du använda vanliga reflexer. men om du inte har vanliga reflexer och i så fall ändå måste köpa det så kan du ju köpa reflexdamasker.

Jag tänker inte rekommendera någonting, du får göra vad du vill för dina pengar ;)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: ako
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
939
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka