Vad är bäst till rengöring av sår?

Sv: Vad är bäst till rengöring av sår?

Asch, lactacyd har jag inte, får köpa in imorgon!

För att minska risken för infektion i såret så lägg på honung eller vitt socker, det tar kål på alla bakterier.

Desivon brukar jag använda.Efteråt lite helosansalva eller aloe vera:idea:

Beror på hur såret ser ut och vart det sitter, är det inte så farligt med smuts/päls annat skit i så kör jag på bara med vatten, i annat fall koksaltlösning alt. med lactacyd.

Brukar vilja ha såret öppet så att det läker ihop snabbare, så jag undviker med att ha i ngn salva alls, då rengör jag helldre såret oftare än att mjuka upp såret ännu mer och fördröja läkandet. Men ibland som tex. under sommaren så vill man inte ha flugor i såret så då kan jag dutta på med lite salva.:idea:

Intressant.Stämmer det?:)

Japp! Man har hittat honungi pyramider som varit flera tusen år gammalt och fullt ätbart, ingenting kan växa i vare sej socker eller honung, har du sett mögligt socker i en sockerskål? Och flugor fastnar inte i honungen, vet inte riktigt varför men jag har behandlat sår på mina djur med honung i flera år och aldrig hittat en insekt, däremot läker såren väldigt snabbt och bra, har aldrig haft ett inflamerat sår på ngt av djuren sen jag började med honung och socker.

Japp! Man har hittat honungi pyramider som varit flera tusen år gammalt och fullt ätbart, ingenting kan växa i vare sej socker eller honung, har du sett mögligt socker i en sockerskål? Och flugor fastnar inte i honungen, vet inte riktigt varför men jag har behandlat sår på mina djur med honung i flera år och aldrig hittat en insekt, däremot läker såren väldigt snabbt och bra, har aldrig haft ett inflamerat sår på ngt av djuren sen jag började med honung och socker.

Houng visst jag, men socker, de ska testas ng hunden får sår.

Annars använder jag ljumet vatten, koksaltlösning, osså ng baktriell salva som jag inte kommer på vad den heter.

Ska bli intressant att testa:)(ska bara vänta på att hunden får nästa sår;))

Kör också med vatten plus nån tvållösning.

Rent och torrt gäller ju alltid vid sår tycker jag. Det där med honung låter ju som ett alternativ, om det bara får sitta kvar.

Jag brukar använda koksaltlösning eller vatten med pyttepyttelite tvål i. Helst ska det vara ljummet, för man vet ju själv hur det känns att få iskallt vatten på ett sår...

Kan vara bra att ha salva på huden runt såret om det vätskar sig mycket eftersom sårvätskan är irriterande. T.ex helosan eller vaselin eller silon (typ som vaselin)

Jodopax eller nån "människotvätt" typ Desivon om det är "allvarligt", annars vatten.

klorhexid har jag till min just nu när han är skadad!

och pencillin visserligen men!

fick förresten höra av vet att man kunde ha yes och vatten på irritationer oxå!? inte just sår då kanske men!

Jag anväbnder koksaltlösning till att spola rent sår. Fungerar utmärkt att spola in i djupa sår för att rensa. Tvättar utanpå med klorhexidin.

Använder alltid koksalt och gärna vaselin runt för att sårvätskan inte ska irritera huden.

Liknande trådar

Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
931
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka