Vad använder ni när ni klipper era hästar?

SantaLussia73

Trådstartare
Efter drygt ett år med en björn till islandshäst undrar jag nu vad för något ni klipper med?? Jag har en maskin från Jula för dryga tusenlappen, så det är inte en jättekraftig maskin. Efter att ha kört slut på Julas skär har jag köpt SM-skär från hööks. Dessa har funkat till ungefär två helkroppsklippningar på mina icke-islandshästar. Men nu, jag klarar mig ju inte ens igenom halva islänningen med ett par skär!
Så är det fårklippare som gäller för er som helklipper era isisar eller hur gör ni? Ska man kanske köpa finare skär, eller sliter maskinen de lika bra ändå?

Jag har en Heiniger Progress som hängt med i flera år, är helnöjd med den fortfarande.Jag klipper i och för sig bara ett par hästar ett par gånger om året, men än är skären vassa, jag har inte behövt skicka in dem för slipning.

En Oyster, låter iofs lite mer, men maken till kraftfull maskin får man leta efter. Ja den kan används till får också, med ett skifte av klipphuvudet.

Jag har en supergammal som jag fått av min kompis. Den lever verkligen på sista refrängen, men så länge jag lyckas ta mig igenom pälsen får den duga. Dock hade den det kämpigt nu trots nyslipade skär. Om jag skulle köpa en ny hade jag nog antingen satsat på en alfa laval eller en från det stället dit jag skickar skären för slipning (lyckliga fåret)

Efter drygt ett år med en björn till islandshäst undrar jag nu vad för något ni klipper med?? Jag har en maskin från Jula för dryga tusenlappen, så det är inte en jättekraftig maskin. Efter att ha kört slut på Julas skär har jag köpt SM-skär från hööks. Dessa har funkat till ungefär två helkroppsklippningar på mina icke-islandshästar. Men nu, jag klarar mig ju inte ens igenom halva islänningen med ett par skär!
Så är det fårklippare som gäller för er som helklipper era isisar eller hur gör ni? Ska man kanske köpa finare skär, eller sliter maskinen de lika bra ändå?
Jag har haft julas maskin i massa år och klipper i snitt en gång i månaden helklippning o aldrig slipat skären o den funkar kanon! Ponnypäls.

Jag har också en Heiniger Progress. Vi har tre ridhästar med kort och relativt tunn vinterpäls som klipps, men jag klipper även en islandshäst med massor med päls åt en kompis - funkar hur bra som helst.

Lånar svärfars kossesax, en delaval. Klipper bra, men tung att hålla. Funderar på att skaffa egna skär då de som de har till kossorna klipper randigt, men då måste jag fixa slipning själv :-P nu är ju mina 2hästar försummbara bland ca 50 kor. :-)

Heiniger delta 3. Försäljaren sa på frågan om den klarar islandshästpäls -"den klipper man leriga kor med". Han hade rätt, den klipper tom svettig häst om skären är någorlunda nya! Fem år gammal nu o går som tåget, fast tystare ;)

Efter fem år med Julas maskin har det nu investerats i en Aesculap Econom.
Jag ringde Lyckliga Fåret och frågade om råd, de rekommenderade Aesculap Econom, så den hoppas jag kommer på posten i morgon så jag kan klippa i helgen.
Vis av erfarenhet med en tätpälsad hund av klippras så vet jag att man behöver kraft i motorn, rena/vassa skär och ordentlig fart på skären.
Jag räknar med ett bli mkt nöjd med den här maskinen :)

Jag ringde Lyckliga Fåret och frågade om råd, de rekommenderade Aesculap Econom, så den hoppas jag kommer på posten i morgon så jag kan klippa i helgen.
Vis av erfarenhet med en tätpälsad hund av klippras så vet jag att man behöver kraft i motorn, rena/vassa skär och ordentlig fart på skären.
Jag räknar med ett bli mkt nöjd med den här maskinen :)

Jag är supernöjd! Nu kunde jag dessutom klippa utan hörselkåpor :rofl: Har än så länge bara gjort en helklippning så utvärderingsunderlaget är i och för sig lite klent. Men jag tror du kommer bli nöjd :up:

Jag har en showmaster från hööks som jag helklippt både mammutislandshäst och stort halvblod med utan problem. Har haft den i drygt 5 år och den har vart superbra för det priset.

Jag är supernöjd! Nu kunde jag dessutom klippa utan hörselkåpor :rofl: Har än så länge bara gjort en helklippning så utvärderingsunderlaget är i och för sig lite klent. Men jag tror du kommer bli nöjd :up:
Vi kan väl säga såhär:
SUPERNÖJD!
Väldigt låg ljudnivå, klippte genom pälsen som om den inte fanns!
(även lite skinn i ett hudveck.. oops, tänderna var lite väl grova tydligen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka