Vad använder man kli till?

Harbor

Trådstartare
Vi blandar en gröt varje dag med linfrökross, vatten, salt, lite olja, mineraler och blandar tillsist ihop det med det övriga fodret. (pellets)

Nu har vi dock som tanke att han inte ska få kraftfoder alls i samband med detta och skulle vilja ha nåt annat att fylla ut gröten med och tänkte då på kli. Har sett att andra blandar in det i sin gröt.
Men hur funkar kli? Bra för tarmen kanske, men har det nåt näringsinnehåll? Vi behöver det som sagt bara som utfyllnad, och inte som energi. Tips?

Sv: Vad använder man kli till?

Sök här på buke vetekli +fytinsyra så hittar du en del om vetekli!

Betfor vore väl lämpligare att blada i gröten istället för vetekli, alternativt att du blöter upp en del av den pellets som hästen får redan i grötblandningen.

Jamen, i många stall så ingår mineraler+kli från stallets sida. Och jag vet att de ger det bara för att mineralpulvret ska blandas in i nåt. I vårat stall har de inte det, där ingår enbart hö och havre.

Om man ska ge vetekli utan risk så att säga måste man ha analys av grovfodret så men vet hur mycket fosfor det innehåller. Om man bara börjar ge kli utan att ha det i en uträknad foderstat är risken stor att man får fel balans med just fosfor i den. Kli innehåller förhållandevis mycket av det.

Att kli kan ingå kan bero på antingen att man vet från stallägarens sida att det finns för lite fosfor i grovfodret. Eller kanske mest troligt för att det är ett förhållandevis billigt foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Väska/väst/annat?
  • Valp 2025