Vad använda i dessa fönster?

MissFideli

Trådstartare
Det sitter ett till bakom mig där jag stod och fotade. Inga persienner finns, och det är förvisso underbart ljust (vilket jag vill kunna ha kvar), men jag vill ha nått som kan stoppa solljuset någorlunda ibland samt skydda mot insyn, då jag bor på markplan. Har tittat på träpersienner som är min dröm, men jag får inte ihop till både fönster och dörr från samma ställe. Tittat på plisségardiner, skulle kosta 2-3000 per fönster på Hemtex :eek: Absolutly not. Vanliga persienner vägrar jag, fult. Dom måste sitta på insidan av fönstret, inte mellan dom, så det går bort. Fönstren går dessutom inåt.
Vill helst inte att det ska kosta mer än allramax 1000 kr/fönster. Helst hälften.

Behöver även tips på gardiner. Har idag skira ljust gråbeige på sidorna, jättefint. Men vill ha nått mysigare nu till vintern. Inte panelgardiner.

Jag kan verkligen inte den här moderna stilen som jag ändå vill ha i denna lägenhet. Den är ju helt ny, mina tidigare shabby chic-grejer passar inte riktigt in.

30615573.jpg

Sv: Vad använda i dessa fönster?

Hissgardiner? Som du kan höja och sänka efter behov. Du kan ju komplettera med längder också om du vill. Hissgardiner är dessutom enkelt att göra själv (enligt Ernst iaf) om man vill pyssla lite.

Det är nått jag funderat på. Men till altandörren då? Går det att göra ett hissgardin så lång och ändå få upp den tillräckligt högt för att kunna gå ut? Det nedre fönstret (kattfönstret, katterna älskar det) ställer till det lite. Jag gillar pyssel!

Hissgardiner är inte jättekrångligt att sy själv. Det är dock lite pyssel för att få de snyggt :)
Jag sydde en hissgardin nyligen till vårat badrumsfönster. Och kompletterade med fönsterfilm i ett snyggt mönster.
Eftersom vi har en mindre väg utanför och det inte är alldeles roligt att dra upp och ner gardinen varje gång man går på toaletten så blev det väldigt bra med fönsterfilmen måste jag säga :love: Jag gillar också pyssel så det var alldeles lagomt.

Googla hissgardin så hittar du enkla mönster och "ritningar"
Och även om du googlar fönsterfilm och insynsskydd så får du upp många fina förslag. Fönsterfilm är dessutom inte så dyrt och väldigt lätt att sätta upp, utan klister bara vatten :)

Bara några tips :)

Ingen fönsterfilm, det är för mycket badrum. Men hissgardin är jag mer och mer sugen på. Ska kolla runt!

Ja det är klart att det är lite mkt badrum, så kände jag också, även fast jag skulle ha det just i ett badrum.
Men jag kikade runt lite och hittade förvånansvärt mycket fönsterfilm som faktiskt inte alls ser ut som det hör hemma i ett badrum :) Så där blev jag positivt överaskad.

Tex:
office.jpg

vassmiljo.jpg

AMBIENTE10.jpg

Vill man få det att likna ett badrum så går det nog superlätt :D
Men det finns väldigt många snygga alternativ faktiskt :)

Senast ändrad:

Till dörren kanske det passar bättre med en vanlig gardinlängd som du kan fästa upp vid sidan när du vill släppa in ljus? Min katter älskar att gömma sig bakom en sån och kika ut, då är de... incognito.... :cool: Matcha den med hissgardinerna så funkar det.

Ohh, vinylfilmer kan ju vara toksnyggt och inte alls badrumsaktiga! Men du har naturligtvis rätt till din åsikt! :D

Jag tycker lamellgardiner kan vara grymt snyggt i en modern inredning med stora fönster. Vet inte om katterna massakrerar sådana? Då kan man ju dra ifrån gardinerna helt, ha dem delvis öppna eller helt slutna beroende på hur mycket ljusinsläpp/insyn man vill ha. Vill man inte ha vita finns det ju i alla färger och mönster, men jag tycker en bruten vit är rent och snyggt.
http://www.nordiskapersienner.com/images/Lamellgardin-original.jpg
http://www.totalsolskyddsmiljo.se/images/web_13.jpg
http://www.novamarkis.se/wp-content/uploads/2009/03/vertical_blinds_01_high.jpg

Tycker även stora träpersienner kan göra sig mycket bra i rätt möblering, men kräver väl lite mer för att det inte ska kännas cheesy...
http://www.persiennexperten.se/im_trapersienner/trapersienner.jpg
http://www.fonsterdesign.se/fil/dbfiles/siteimage_83.jpg

Till dörren kanske det passar bättre med en vanlig gardinlängd som du kan fästa upp vid sidan när du vill släppa in ljus? Min katter älskar att gömma sig bakom en sån och kika ut, då är de... incognito.... :cool: Matcha den med hissgardinerna så funkar det.

Ja, det är ju ett alternativ. Frågan är om det inte ser tokigt ut med hissgardiner i alla fönster och inte vid dörren? Just eftersom den är bredvid ett fönster.

Ja, nån film sätter jag inte upp.
Lamellgardin har jag fundrat på, men även där har jag "fördomar". Lite för mycket offentlig miljö för att passa i ett mysigt hem kan jag känna. Annars är dom smidiga. Jag suger vidare på den karamellen.

Stora träpersienner är jättefint, men jag tror inte det funkar här eftersom jag inte kan sätta dom i fönster-hålet så att säga. Sen känns det som det blir dyrt!

Rullgardin till resp. fönster och vanliga gardinlängder på sidorna?

Ja, det är ju ett alternativ. Frågan är om det inte ser tokigt ut med hissgardiner i alla fönster och inte vid dörren? Just eftersom den är bredvid ett fönster.

Nä det tror jag inte, det är ju fönster och en dörr? Se till att de matchar (eller omatchar lite chict) så funkar det.

Är hissgardiner det som man kallar Roman shades eller Roman blinds på engelska? IKEA har superbilliga, långlivade sådana. Vi har också massor av stora fönster men relativt liten plånbok, så det fick bli sådana i lägenheten. Jag gillar dem verkligen - kanske inte för alltid, men de är absolut funktionella och inte alls fula.

Rullen till rullgardiner ser så himla tråkig ut. I ett sovrum, visst, men i ett vardagsrum? Nja. Inte utan döljande kappa i alla fall.

Fast om man vänder rullen in mot väggen så att rullgardinen kommer uppifrån, förstår du min invecklade förklaring ;)

Alltså upp och ner!?

Hur som helst då ser man inte rullen eftersom den döljs bakom, svärmor har gjort så i sin stuga och det ser ut som en kappa och är faktiskt skitsnyggt. Det trodde jag aldrig att jag skulle skriva men jo min svärmor hade faktist rätt i att det var snyggt!

Jag har haft billiga hissgariner från IKEA, dom är rätt så långa och täcker nog nästan hela din balkongdörr men eftersom det var så varmt i somras så fick dom förpassas till balkongen så att man kunde sitta där ute utan att dö av värmeslag så jag ska införskaffa mif vita rullgariner istället och sätta i vardagsrummet nu för jag tyckte dom var snyggare.

Annars är IKEA hissgardiner billiga och prisvärda, spec om man har katter som har en förkärlek för att leka med snören :cool:

Är hissgardiner det som man kallar Roman shades eller Roman blinds på engelska? IKEA har superbilliga, långlivade sådana. Vi har också massor av stora fönster men relativt liten plånbok, så det fick bli sådana i lägenheten. Jag gillar dem verkligen - kanske inte för alltid, men de är absolut funktionella och inte alls fula.

Ja, det verkar vara samma sak. Hissgardiner på svenska :) Men jag hittar inga sådana på Ikeas hemsida?

Fast om man vänder rullen in mot väggen så att rullgardinen kommer uppifrån, förstår du min invecklade förklaring ;)

Alltså upp och ner!?

Hur som helst då ser man inte rullen eftersom den döljs bakom, svärmor har gjort så i sin stuga och det ser ut som en kappa och är faktiskt skitsnyggt. Det trodde jag aldrig att jag skulle skriva men jo min svärmor hade faktist rätt i att det var snyggt!

Jag har haft billiga hissgariner från IKEA, dom är rätt så långa och täcker nog nästan hela din balkongdörr men eftersom det var så varmt i somras så fick dom förpassas till balkongen så att man kunde sitta där ute utan att dö av värmeslag så jag ska införskaffa mif vita rullgariner istället och sätta i vardagsrummet nu för jag tyckte dom var snyggare.

Annars är IKEA hissgardiner billiga och prisvärda, spec om man har katter som har en förkärlek för att leka med snören :cool:

Ikeas rullgardiner är 195, så det skulle kunna funka. Hissgardinerna finns inte på hemsidan, kanske slutat med dom? Är fortfarande skeptisk till rullgardiner här. Men jag ska fundera.

Jag blev nyfiken så jag kikade på IKEAs hemsida - och jag kunde inte heller hitta dem! :eek: Men jag såg dem i butiken för senast två helger sedan, och de var inte i "konstiga rummet till höger" där allt utgånget finns att köpa billigt, utan på sin vanliga plats bland gardinerna. Vad himla konstigt! Jag skall kika på dem vi har och försöka ta reda på vad de heter.

OJ! Nu har jag frågat Mr Google och tydligen så har alla IRIS och ALVINE blivit borttagna ur IKEAs sortiment - något barn hade hängt sig i snörena av misstag. (Konstigt att hissgardinerna fortfarande finns i min lokala IKEA-butik om det nu är IKEAs policy att inte sälja dem längre...) Om du ringer din IKEA och frågar, kanske de fortfarande har dem gömda på lagret? IRIS är den billigare och skirare, ALVINE har en svag vit rand i det vita tyget.

Senast ändrad:

Alla ikeasaker finns inte på internet, vissa saker säljs bara på varuhusen...

Jo visserligen, men IRIS och ALVINE brukade båda finnas på hemsidan (jag satt och jämförde dem båda innan jag köpte mina) - i alla fall här i USA. Nu finns de inte längre, och det är officiellt att de är borttagna ur sortimentet. Därför tycker jag att det är lite märkligt att de fortfarande säljs i mitt varuhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka