vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Linnea 6år
Håseflock (strumludd mellan tårna)
Skaviaviar (kaviar)
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

För bara någon månad sedan, satt jag med min son på snart tre år i köket och åt mellanmål.Jag hade ett till barn där, (är dagmamma).
De satt och åt riskakor och jag tog surskorpa. Pojken som jag hade där visste vad surskorpa var min son visste inte.Nu ville pojken ha surskorpa.
Min son: vad är det?
jag: surskorpa
Sonen funderar länge, efter en stund:
SURKISSE

Vi har en katt som heter skorpan så han relatera till det...jag hade ett gott skratt....:rofl::rofl:

När min lillasyster var i 4 års åldern och vi hade badat bastu tror jag. Så sa mamma eller pappa kommer ej ihåg vem.
"Nu är du precis naken"
Min syster:
"pissnaken"
Nu kör jag med det ibland, tycker det är ett härligt utryck...

Min son ska i bland och "bila" = vila man blir fundersam ibland...
det var allt för mig änn så länge
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Smyger in hit lite.. Kom att tänka på vad min lilla kusin, nu 9 år, sa när han var omkring 2 år gammal. Minns bara att jag bar på honom och satte honom på räcket på mormors altan. Han tittar ut och utbrister:
Plåmplåm, åbn..! :love:

Mitt absoluta favorituttryck, gissa vad det betyder.

Ovanståendes storasyster var väldigt bra på rrrr.
Krrrråda (skorrande) = Groda.

Eller som; Marrrrgareta fes i mitt hår :rofl: Margareta var en docka, döpt efter grannfrun..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Har era barn några speciella särdrag i sitt sätt att prata?

Jag vet inte om det är ett särdrag, eller om alla gör så...
Han delar in allt i kategorier, och när han lärt sig ett nytt ord får det stå för alla saker inom den kategorin, tills han långsamt utökar ordförrådet.

Bland de första ord han lärde sig var "boll". Det fick stå för allt som var runt, t ex boll, ballong, äpple, apelsin o s v.

"Gurka" var det första grönsaksordet han lärde sig. Det använde han till alla grönsaker.

I samma veva lärde han sig säga "off" (=ost). Då använde han det ordet till all annan mat som inte var grönsaker ("gurka") eller runda frukter ("boll").

"Pinna" (=spindel) används för alla insekter.

Han kan ganska många djur-ord, t ex aff-aff (=hund), tisse (=kisse), galoppa (=häst) och bä (=get, får). Men om det dyker upp något djur på tv som han inte kan ännu, t ex giraff eller rådjur - då är det en "galoppa".

Förresten, visste ni att sax tillhör samma kategori som kniv? Så fort han hade hittat på ett ord för sax (ass-ass) började han använda det även för kniv.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Ofta hittar han på dubbelord. Är det vanligt?

ass-ass =sax
galopp-galopp = första varianten för häst
aff-aff = hund
tatt-tatt = anka, höna, fågel
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

*kl*

Mina barn pratar ju inte svenska men har också haft en del språkrelaterade roligheter för sig:

pootfrint (footprint)
canimal (camel)
peeburr (peanutbutter)
fock (fork)

...är de mest minnesvärda :D

Lite OT men min svenska familj och jag hade otroligt roligt åt min kandensiska make det året vi bodde i Sverige och han försökte lära sig svenska. Läroboken var väldigt pedagogisk utlagd men definitivt riktad åt vuxna, den innehöll mänger med fraser som kunde vara bra att veta: Hur mycket kostar det? När går bussen? etc Och dessa fraser lät ofta vansinnigt roliga när de uttalades av en som inte hade direkt koll på svensk fonetik :D Han kan fortfarande inte säga r som i rak, det blir r som i right istället.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

När vi skiljs åt på morgnarna har innefattat en hel del rituella fraser. I ett par år (när han var 4 - 5 år) var vi tvungna att få med oss slutklämmen "Hälsa till din chef" , varje dag. Och jag som inte ens var speciellt förtjust i min chef ..

ja vad är det för nånting egentligen? minns att jag och mamma alltid hade en sån "ramsa" inna jag skulle sova och vi var alltid tvugna att säga det....och säga det likadant jämnt hm...konstigt
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Ledsendroppar = tårar
Eldvatten = tändvätska

Sen minns jag att hon alltid tragglade staket - kastanj, det blev kastek - stakanj istället. Och det är ärligt talat inte lätt att säga snabbt efter varandra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Modest
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 055
Senast: Mois
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 945
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp