vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

K

Krasux

Ja, som frågan lyder. Har era barn några speciella särdrag i sitt sätt att prata? Byter de exempelvis ut någon bokstav mot en annan eller har de egna (fantasirika) ord för saker?
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Oj, det skulle kunna bli en hel bok om alla fantasifulla uttryck!

Nöjer mig med att presentera:

-Butt-Emelie!

dammsugare.jpg
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Fröken konverserar med Anton 2½ på dagis:

-Anton, kan du säga smör?
-Smör
-Kan du säga gås?
-Gås
-Kan du säga smörgås?
-Bössa

Min äldsta dotter hade lite problem med ordet leverpastej när hon var mindre, det blev leverpafläck.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

När vi skiljs åt på morgnarna har innefattat en hel del rituella fraser. I ett par år (när han var 4 - 5 år) var vi tvungna att få med oss slutklämmen "Hälsa till din chef" , varje dag. Och jag som inte ens var speciellt förtjust i min chef ..
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Min nyblivna tvååring kan inte säga barfota utan säger barnfota istället. Teletubbies är också svårt, det blir Babibibba eller Tubbisarna. Gamumma = grävmaskin. Gåsch = garage. :love: Men han vet skillnad på vår Nissan Sunny och Audin! Och känner igen en Audi när han ser en. :D
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Något som fortfarande lever kvar i min familj sen jag var liten är ordet kocklor- jag bet mig ofta i kinderna när jag var barn och då blev det ju som knölar i kinderna där jag bitit, det var mina kocklor.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

jag säger fortfarande vindruvor istället för vindrutetorkare.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Dottern sa att hon var trång i benen när hon var trött i benen och inte orkade gå längre.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

min tvåring är välldigt insperarad av filmen pistvakt och har lärt sig många användbara ord från denna film

filmen enligt min 2 åring heter INTE pistvakt utan

PISSPACKT
pärsk säger hon klockrent
fjöl av bli lev av
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Ena dottern vände på ord när hon var liten, bankhammare (okej, ett litet tillägg också), knäcknötare.
Andra ord som lever kvar i familjen är onanödigt och "lut dig", en lite annorlunda böjning av luta:)

Andra dottern trodde vår bil hette Naudi, vi sa ju En Audi. Hon sa också palltanen, eftersom vi sa På altanen.

Grabben kunde inte säga "R" och det blev kul ibland - löda losor, lött övelallt, jag mål inte bla...

Ett kul tips, skriv dagbok för era barn mellan ett och två-tre års ålder. Jag gjorde det. och de älskar att läsa i de här böckerna om allt roligt de sa och gjorde. De är 16, 18 och 20:smirk:
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Min brorson sa 'flemma med ' istället för att följa med. Det var ett sånt skönt uttryck, nu använder hela släkten det :o Ja, utom han förstås, för han har ju lärt sig vad det heter nu :D
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Pattakult - katapult
Stockar - kostar
Eppsbjörn - Storebror Esbjörn
Han är nu 8 men var sen i talet och vissa felord har fastnat så dom används fortfarande även om han nu kan dom rätta uttrycken också.
Nu vet vi åtminstone vad han menar.

Storebror hade ett tag dille på att säga vlada, något som vi sent omsider fattade var när bilar sladdade. Han använde det om bilar lite i största allmänhet så det tog låååång tid innan vi fattade.
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

En av sönerna kunde inte säga golv eller kalv. Blev istället govl och kavl. Vi tränade på att få honom att säga det men blev fel hela tiden. Började då med att säg "kall" och det kunde han sen när vi la till V så blev det ändå kavl. Grabben tröttnade till sist och när vi fortsatte med säg "kalv", blängde han på oss och sa KOSSA.

Vet inte om han menade mig kanske???
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Fröken konverserar med Anton 2½ på dagis:

-Anton, kan du säga smör?
-Smör
-Kan du säga gås?
-Gås
-Kan du säga smörgås?
-Bössa

Min äldsta dotter hade lite problem med ordet leverpastej när hon var mindre, det blev leverpafläck.

Min dotter har inga sådana konstigheter för sig ännu (2 år nästa fredag) men min syster sa ittatej istället för leverpastej, och jungjing istället för lingon
Haha, påminner om mig när jag var liten:

Mormor: Kan du säga HON
Jag: HON
Mormor: Kan du säga UNG
Jag: UNG
Mormor: Kan du säga HONUNG
Jag: HONKONK

:rofl::rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Min lillebror, som nu är 12 år, sa alltid chepchup till ketchup.
Han sa även muuust, till ex julmust. :d

Själv hade jag väl vissa ord för mig som liten, men inga jag kommer ihåg.
En händelse har jag dock fått berättad för mig av farmor.
Vet ej exakt hur gammal jag var, men iaf under året.
Jag och farmor sitter vid bordet och farmor frågar ifall jag kan säga igelkott.
Helt knäpptyst.
Farmor fortsätter och frågar om jag kan säga igelkott.
Fortfarande helt tyst.
Farmor frågar igen och jag blir irriterad och muttrar högre och högre:
"iggekott, iggekott, IGGEKOTT" om och om igen. :rofl:
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Båda mina barn är väldigt fantasifulla när det gäller ord.
Några av Bastians ord han använde när han var 2-4 år;

Tattan: Bastian
Pelle: dödskalle
Gibitta: Birgitta
Och så har jag glömt det mesta.

Vincent som idag fyllt 2 år har också lite egna ord;

Nunna: gunga eller sjunga
Pabrrrua: lastbil
Tatta: lampa
Nanna: ramla
Nönne: sönder
Ninna: springa
Babas: Bastian
Ninni: Emil (katten)
Mumma: farmor
Kuck: truck

Han vill nog att de mesta ska börja med N. :)
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Ett kul tips, skriv dagbok för era barn mellan ett och två-tre års ålder. Jag gjorde det. och de älskar att läsa i de här böckerna om allt roligt de sa och gjorde. De är 16, 18 och 20:smirk:

Bra tips! Jag skriver iofs lite dagbok, men det är mest lite vad vi gör och vad han hittar på. Har inte tänkt på att skriva upp hans prat, men snackar gör han så det står härliga till. Fast ibland låter det mer som en blandning av finska, kinesiska och grekiska. Samtidigt. :D

Han pratar ju allt annat än rent för det mesta, men han snackar långa meningar och många meningar efter varandra. Som idag när han pekade på hyllan där skruvdragaren låg förra veckan och sa att "da liggde schkuuvdaggan innan". Han har minne som en elefant och koll på precis allt. 4-5-6 ord i samma mening och börjar få koll på vilken ordning de ska vara och flera meningar efter varandra, med sammanhang och löpande story. Han har börjat böja verben så där härligt ologiskt logiskt som barn gör när de börjar få hum om språket.

Det är nästan bara jag som förstår mestadels av det han säger, men så går jag ju hemma med honom. Man får tolka ibland. :angel:

amima = använda
schutte/schitte = snutte (hans gosefilt)
nappen = knappen
bödschiva = brödskiva, vad annars :D
sikel = cykel
åååsa = rosa = hans favoritfärg och den färgen han lärde sig namnge först
knin = kanin
böja = blöja
byssor = byxor
töja = tröja
gass = gräs och även glass (det låter lika i alla fall)
öö = hö
äst = häst
bomma = blomma
kydde = kudde
byss = buss
gynga = gunga
ynd = hund
(hans uttal av u:na kan bero på att jag kommer från Helsingborg och han försöker ta efter mitt uttal hehe :D )

Varför är det så svårt att säga "r" och "h"? Jag kan väl iofs förstå att våra skånska "r" är lite knepigare. :angel: Men är det samma uppåtlandet?
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Så SÖTT:love:

Eric nu 6 år har precis gått några gånger hos logoped och fått lära sig säga STJÄRNA istället för FÄRNA och NERO ( hunden) istället för NEJO. Nu när han säger Nero blir det NEHHHRRRRO, det låter så kul! Men han försöker ju verkligen!
Han kan fortfarande inte säga CYKEL utan det blir CYKLE. Isaac som är 4,5 år kan säga MOTORCYKEL men inte CYKEL för då blir det som Eric.

LEVERPASTEJ har länge varit LELLEPASTA. DÖSKALLE kallar Isaac för GÖKALLE När de var yngre kallade de TV för TELLE. I dag har de sådana ordfel som KOMDE istället för KOM, LIGGDE istället för LÅG och LAGT istället för LÅG det också.

Elin är snart 18 månader ( orkar inte räkna efter just nu, men nåt sånt är hon:angel:) och säger inte så jättemycket ännu. Hon säger ju mamma, Aj Aj , NEEEEEEEEEEEJ! och Tittut. Även en del andra ord som jag inte kan stava till som jag tolkar som vissa ord. i morse hörde jag hennes ord för strumpor vilket är UMPO. Jag blev skitglad, tills Eric den glädjedödaren berättade att de på dagis sjunger en låt som börjar " umpa umpa...." Tack för den typ:p

Trots att Elin inte säger så himla massa så är hon mitt charmtroll ändå för hon går fram till hyllan med DVDfilmer och petar på dem och tittar på mig och säger AJ AJ:rofl: I går hade hon en söt tunika med en typ kofta fastsydd som var knuten framtill, knuten drog hon över huvudet så den fanns vid nacken för det var så hon ville ha den! Hon tar på sig mössa och skor och går runt med det inne, hon älskar sina skor! Hon sjunger på bebiska till imse vimse spindeln melodin samt gör de rörelserna, hon kramas och gosar och klappar mig på axlarna samtidigt som hon säger MAMMA:love: Hon kallar även på mig och när jag säger ja vad är det så svarar hon i långa meningar på bebiska och så ska jag svara, typ ok eller jaså eller liknande:D Och himmel vad jag njuter av den här tiden, jag missade nog att göra det med pojkarna:o
 
Sv: vad använder era barn för roliga ord och uttryck?

Jodå :D

Hanna (då 2½) berättade glatt för alla att vi skulle till "banankanalen" när vi skulle till barnavårdscentralen för att mäta och väga lillebror... :D

Häromdagen, (nu snart 4 år) skulle vi hämta "punken" för att laga punkan på hennes cykel :D Antar att hon menade pumpen...!

Och när hon gungar, och gungar snett, så gungar hon "snettit" *love*
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Modest
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 055
Senast: Mois
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 945
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp