Vad anser ni om detta ensilage?

S

sandystar

Står i ett jätte bra inackorderings stall där foder ingår. Men är inte helt nöjd med ensilaget har haft problem med att få ordning på en bra foderstat med detta ensilage. Vad anser ni om dessa värden:
Ts 37%
smältbart råropein 15
energi 4,2

:confused::confused:

Vill ni häldre ha dem i g/kg Ts så ser detut så här
råprotein 75
smältbartråprotein 39
energi 11,3

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad anser ni om detta ensilage?

Oj nu blev det ju ännu värre!!! Det har självklart hoppat bort ett ,
Det ska alltså vara energi 4,2.

Snabbkoll (kvoten) gör ju att det blir svårt och dyrt att få ihop en vettig foderstat. Ett smrpvärde på 15 gör att det behövs en hel del protein för att fylla upp, vilket gör att man ska begränsa givan av ensilaget och då behöver man fylla upp med grovfoder och då blir det hur som helst en dyr och krånglig historia.

Jag hade kasserat detta och köpt annat

Någon mer som har någon åsikt. Hade ni köpt det till era hästar?

Någon mer som har någon åsikt. Hade ni köpt det till era hästar?

Aldrig, av flera skäl. Det skulle krävas 25-30 kg för att täcka proteinbehovet och det hade gett alldeles för mycket energi + att det nog är näst intill omöjligt att tryck i en normal häst den mängden. Dessutom är TS alldeles för låg till häst, att ge så blött ensilage är som att be om magproblem.

Ärligt så hade jag hellre betalat hutlöst mycket för HorseHage än att ge min häst av det där.

Dessutom är TS alldeles för låg till häst, att ge så blött ensilage är som att be om magproblem.

Varför skulle TS vara för lågt för att ge till hästar? :confused: Gräs har ju TS på 15-25%

Varför skulle TS vara för lågt för att ge till hästar? :confused: Gräs har ju TS på 15-25%

Rekommendationen för häst ligger på Ts från 45%. Blött hösilage riskerar att frysa och vad jag har erfarit att ju blötare ensilage desto mer bekymmer med diarré, framförallt om TS varierar kraftigt mellan balarna, beror ju antagligen också på vad man använt för ensileringsmedel. Dessutom växer boulinumbakterien till bättre i blött ensilag.

Ts på 37 % lär var rejält blött att ta i.

Senast ändrad:

Rimliga anledningar till att TS är FÖR låg! :P Tungt att bära, TS kan variera mycket från bal till bal (med lös mage som följd), större risk för botulism och det fryser lättare...

Liknande trådar

Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 136
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har sökt ett foder till ponnyer nu i princip hela vintern, utan att få tag på ett som har passat bra. Problemet är att ponnyerna är...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Lindon
·
I
Foder & Strö Nu så blir jag confused!!! Jag har fått siffror från höbonden på analysresultat. smältbart råprotein 36 och energi 9,7. Hur räknar...
Svar
4
· Visningar
1 094
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama