vad äter era 3-åringar?

NightRain

Trådstartare
jag kommer i nästa vecka få hem en tre år gammal islandshäst..
undrar bara vad ni ger era treåringar.. om höt är bra ger ni bara hö då? eller ger ni annat iallafall? i såfall vad?

min är i bra hull nu å vill ju gärna behålla det så..
nåt ni tycker att jag borde ge?
 
jag kommer i nästa vecka få hem en tre år gammal islandshäst..
undrar bara vad ni ger era treåringar.. om höt är bra ger ni bara hö då? eller ger ni annat iallafall? i såfall vad?

min är i bra hull nu å vill ju gärna behålla det så..
nåt ni tycker att jag borde ge?
Det handlar inte om vilken sorts man man ger utan vad det innehåller. Hästen är ju gräsätare så man utgår från grovfodret=(höet)

Det finns en del lättlästa sidor på nätet om utfodring, läs där. Lär dig räkna ut hur mycket näring hästen behöver och kolla sedan värdet på höet och hur mycket du ska ge. det som fattas kompletterar men med kraftfoder.

Med ett bra hö klarar man sig på bara det. Men det är inte alltid man hittar bra hö.
 
En treåring är ganska färdigvuxen, och islänningar brukar väl vara relativt lättfödda... Nu kommer sommaren och jag kan tänka mig att du får se upp lite så den inte blir alltför tjock av gräset, som jag antar att den ska gå på.

Min treåring har fram tills nu, då hon är släppt på bete, fått nästan fri tillgång på hö, luzern ca 1 liter torr pellets som jag blöter upp, mineraler (Hippos Strength) och knappt en liter Hippo Groov Alfa. Hon var i lite väl gott hull när hon släpptes på betet.
 
Här har vi flera treåringar på lösdrift. De har fri tillgång till bra grovfoder :)
En treåring börjar bli ganska färdig vuxen ..
 
vad bra =) då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket då utan koncentrera mig på höt. men på sommaren med gräs.. ger ni nåt extra då?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
777
Senast: igbest
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Nikan
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 608
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp