Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lolo19

Halloj

Tänkte höra med er Kloka Barn Människor :love:

Vet ni vad som gäller när man Planerar Barn- man är alltså inte Gravid än :angel: ... Är det ngt man inte får/ska proppa i sig? Jag har försökt att läsa på Livsm.verkets hemsida, men det är så Svårt o så Mycket att förstå för min lilla hjärna..

Man ska, om jag har förstått det hela riktigt, passa sig för Ost? Brieost osv? Fetaost? Det är iofs inga problem, jag tycker ost smakar pärk :rofl: Men Mozzarella da, det är ju gott?

För att vara lite mer Seriös oxå ;) Vad är det som gäller med Ipren o liknande? De bör ej tas om man planerar att bli gravid? Menne.. Vad göra om man ofta har Huvudvärk? Jag skulle Såklart Aldrig äta Ipren om det är Farligt, hur ont jag än skulle ha .. Men hur gjorde ni när ni planerade barn o hade Huvudvärk från Hell? Eller Migrän, o feber? Allt det som Ibumetin o Ipren kan Bota :d O kom inte dragandes med Alvedon, Paracetamol har noll effekt på mig :mad: :o



Vad är det annars som man ska tänka på om man Planerar barn? Kanske något ni kan tipsa om som ni önskat att ni visste? :idea: Något om ni önskat att ni inte gjort, eller något ni inte skulle äta?

Taxam för alla Svar!

/Nyfiken Huvudvärkande Förhoppningsvis Blivande gravid
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Jag skulle äta som vanligt om jag inte var gravid.

Opastöriserade ostar ska man helst inte äta som gravid.
Fetaost och mozzarella brukar vara pastöriserade så de går bra.

Nåt som är bra att stoppa i sig när man planerar graviditet är folsyra.
Det minskar risken för ryggmärgsbråck.

Vad gäller värktabletter så vet jag inte hur man ska göra om man måste ta nåt och Alvedon inte hjälper.

Nåt som kan vara bra att tänka på är att det kan ta lååång tid att bli gravid.
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Jag skulle äta som vanligt om jag inte var gravid.

Opastöriserade ostar ska man helst inte äta som gravid.
Fetaost och mozzarella brukar vara pastöriserade så de går bra.

Nåt som är bra att stoppa i sig när man planerar graviditet är folsyra.
Det minskar risken för ryggmärgsbråck.

Vad gäller värktabletter så vet jag inte hur man ska göra om man måste ta nåt och Alvedon inte hjälper.

Nåt som kan vara bra att tänka på är att det kan ta lååång tid att bli gravid.

Hej!
Tack för ditt svar! Jaa just det, folsyra glömde jag skriva om. Det är väl 400 ug (eller hur man skriver) som är det rekommenderade intaget? Jag såg på Apotekets hemsida att de har en burk med 500 ug per dag, men det kanske inte gör något? Jag får väl fråga på Apoteket kanske.. :angel: ;)

Jaa det har jag förstått att det kan ta mt lång tid att bli gravid, om man ens lyckas... men det var lite därför jag skrev min tråd, man vill ju veta om det finns något man bör göra, eller undvika, för att så att säga maximera chanserna :idea:

Tack igen för svaret:bow:
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Det finns inga andra värktabletter än Alvedon/Panodil som är okej att ta under graviditet. Om dessa inte hjälper dig så är alternativet att stå ut med feber, huvudvärk, migrän och sånt...
(naturmedel är inte heller att rekommendera, då dessa inte har testats så man vet inte vad de har för effekter/bieffekter vid graviditet)
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Det finns inga andra värktabletter än Alvedon/Panodil som är okej att ta under graviditet. Om dessa inte hjälper dig så är alternativet att stå ut med feber, huvudvärk, migrän och sånt...
(naturmedel är inte heller att rekommendera, då dessa inte har testats så man vet inte vad de har för effekter/bieffekter vid graviditet)

Hej!

Tack för ditt svar! Ja då är det som jag misstänkte, bara att uthärda ;)
O tvinga sambon att massera tinningarna, det hjälper iaf lite :D
Men nu var det ju innan graviditet som jag undrade över, är det samma som gäller?
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Man vet ju inte vad som händer med det nybildade embryot innan det fäster i livmoderslemhinnan. Det svar som brukar ges vid fråga är att under de två veckorna mellan befruktning och utebliven mens kan man ju inte veta att man är gravid och att det inte är troligt att mediciner o.d påverkar.
Men man vet inte säkert....
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Med andra ord är det bäst att låta bli!

Tack för dina svar! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Men ska man gå och ha ont i flera år om man planerar graviditet och det tar ett tag innan det blir nåt?
Du kanske har lite koll på din ägglossning och mens, då är det ju ingen fara att ta värktabletter precis efter mens och fram till ägglossning.
Efter ägglossning och fram till nästa mens kan man kanske vara lite försiktig om man misstänker att man kan vara gravid.
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

jag åt järntabletter och folsyra redan innan men annars åt jag som vanligt....
Dock:
jag drack inte alkohol
jag åt inte någon form av medicin (trappade av mina antidepressiva) eller värktabletter (inte ens panodil)
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Hej!

Nej precis man kan ju inte ha ont hur länge som helst ;) Det var en smart idé du hade, tack! Man blir ju lite nojjig av att läsa på ipren asken bara..

Hörde på radion häromdagen, våga fråga, i rix fm. En kille ringde in o sa att på "tablettasken" med tex ipren, så står det ju att de bör undvikas om man är gravid lr planerar att bli gravid.

Killen menade att alla ser det som en självklarhet att det är till tjejen enbart som dessa budskap riktar sig. Men kan det vara så att de även gäller killen/mannen? Han har ju oxå en viktig roll, som de sa :D
Kan månne även hans "riddare" bli påverkade? :angel:

Tack för ditt svar! :bow:
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

jag åt järntabletter och folsyra redan innan men annars åt jag som vanligt....
Dock:
jag drack inte alkohol
jag åt inte någon form av medicin (trappade av mina antidepressiva) eller värktabletter (inte ens panodil)

Hej!
Tack för svar! Folsyra ska inhandlas i dag, innan har det knaprats b-vitaminer, men det är inte tillräckligt med folsyra i dem.

Alkohol kan jag inte dricka, är allergisk :p så det är skönt.

Tack för tipset om järntabletter.

Ska inte heller käka någon form av medicin, man vill ju definitivt inte riskera något!

Tack igen för ditt svar :bow:
 
Sv: Vad äta som Planerar Graviditet? *Inte Ipren*

Jag hade inte tänkt på sådant innan jag blev gravid om jag var du! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 008
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp