Vad är nupp-test?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Hör ibland personer som gjort nupp-test, men har inte kommit mig för att fråga vad det är. Så vad är det? :D

/Timsetim
 
Sv: Vad är nupp-test?

Nupp står för nack-uppklarningstest och innebär att man mäter nackspalten som finns hos fostret mellan ca v 12-14. En bred spalt kan innebära Downs Syndrom, men det kan lika gärna vara utan betydelse. Just för att det är ett sånt trubbigt instrument så görs det inte på många ställen i Sverige. Har för mig att det är under utredning just nu om man öht ska använda sig av NUPP som diagnostiskt verktyg.

Man beräknar bredden på nackspalten och sätter den i relation till mammans ålder och får ut en siffra på sannolikheten för att fostret ska ha DS och någon annan avvikelse. Tyvärr är det så att sambandet inte är hundra och en bred spalt/häg risk kan lika gärna innebära ett friskt barn (som kanske aborteras i onödan) som att en smal nackspalt ändå kan tillhöra ett skadat barn.

Man ville ha ett mindre farligt verktyg att beräkna riskerna för att få kromosomskadat barn istf fostervattensprov som innebär en något förhöjd risk för missfall (0,5-1% högre risk).

NUPP görs som en ultraljudsundersökning och man mäter inte bara nackspalten utan kollar även hur näsbenet ser ut och hur fingrar och tår ser ut. Vinklar på armar och ben kan visst också ge en rutinerad undersökare ett hum om allt står rätt till med fostret. Även hur öronen ser ut att vara placerade!

Hoppas du blev lite klokare i alla fall.
 
Sv: Vad är nupp-test?

Jotack, lite klokare blev jag! :bow: Men är det bara vissa som väljs ut att göra testet eller kan man själv välja att göra det? Tycker att det mäts rättså flitigt både här och där på de två ul vi varit på.

/Timsetim
 
Sv: Vad är nupp-test?

Kul att kunna hjälpa till. :)

NUPPen görs ju bara under ett fåtal veckor i början, sen kan man inte mäta nackspalten längre.

De vanliga ul:en mäts fostret främst huvud-rumpa i början, sen på rutinul:et runt v 18 mäts även diametern på huvudet, diametern på magen och längden på lårbenet. Det är en kombination av huvudets diameter och lårbenets längd som avgör BF. Man kan alltså bli både fram- och bakåtflyttad efter hur stort fostret är och hur gammalt det beräknas vara. På rutinul:et kollar man ju även så att tex hjärnan har två halvor, hjärtat + andra inre organ ser normala ut.

Jag går på extra kontroller med flera tillväxtultraljud inplanerade eftersom jag gjort en sk viktoperation för ca 1½ år sedan. Man har ju sämre näringstillförsel efter en sådan op + att jag är lite äldre förstföderska (36).

Här nere i mina trakter har jag för mig att kvinnor från ca 33 års ålder erbjuds NUPP och är man ännu äldre, typ 38-40 så erbjuds man fostervattenprov direkt. Om NUPPen visar ett sämre resultat blir man erbjuden FVP också. Men man kan även insistera på att få göra ett i alla fall. Åtminstone om man är lite äldre. Jag tror nog man kan be att få göra NUPP (etc) även som yngre, om man är väldigt orolig eller om det finns förhöjda risker för skador på fostret. Vet att betydligt yngre mammor gjort NUPP tex. Men som sagt, det är inte ens överallt i Sverige som NUPP öht görs! Just för att det eg säger så väldigt lite. FVP är ju det enda som ger ett definitivt besked.
 
Sv: Vad är nupp-test?

Vad skulle jag gjort utan dig! Nu är jag ännu klokare! :) De jag känner som har gjort nupp-test har gjort det i Malmö resp. Lund.

/Timsetim
 
Sv: Vad är nupp-test?

En vän till mig, som är adopterad och dessutom har ett medfött hjärtfel (som är opererat och fixat nu), blev erbjuden NUPP-test trots att hon bara är 24 år.
 
Sv: Vad är nupp-test?

Bara roligt att kunna hjälpa till för en gång skull! Själv gjorde jag NUPPen i Helsingborg, på lasarettet.
 
Sv: Vad är nupp-test?

Jag blev också erbjuden NUPP när jag var gravid med min son eftersom det under en tidigare graviditet konstaterats allvarligt hjärtfel i UL och graviditeten avbröts. Enl våra läkare (inte i Sverige) kan man även få en indikation om hjärtfel med NUPP, de tog även ett blodprov på mig som på ngt sätt kombinerades med mätandet av nackspalten. Eftersom vi var så himla oroliga pga den tidigare graviditeten gjorde vi alla undersökningar vi blev erbjudna (inte FVP dock). Kan tilägga att lillkillen snart är 2 år och kärnfrisk!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 613
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp