Vad är en läromästare?

S

supergladis

Vad anser ni att en läromästare är?
Enligt många salu annonser är alla hästar det som blivit tävlade på diverse nivåer när de uppnått en viss ålder.
Hur heta och svårridna de än är?

Min super snälla och hjälpsamma läromästare annonserades bara ut som tävlings häst. Samma sak med en annan häst som jag provred var en ren tävlings häst, han kunde lika gärna sålts till någon som ville starta 1.30 direkt som till någon som ville ha en läromästare för det var bara att hålla sig i manen och åka med. Han skötte allt själv. Jätte hygglig häst som bara räddade situationen.
 
Sv: Vad är en läromästare?

Jag tycker en läromästare ska kunna sin sak. T ex på hoppning, har erfarenhet och den förmågan att kunna lära någon som inte hoppat så mycket att göra det.

Skötte sig själv och rädda situationen ja, det är ungefär så tycker jag.
 
Sv: Vad är en läromästare?

En läromästare anser jag ska vara en häst som en mindre rutinerad ryttare ska kunna rida. Ryttaren ska kunna lära sig rida på den hästen, därav namnet på hästen; läromästare;)
Nu menar jag inte att ryttaren ska vara helt grön, utan mindre utbildad. En första häst som ryttaren kan utvecka sig på utan att först behöva utbilda hästen.

Tycker inte att man kan kalla en 15 årig häst för läromästare bara för att den gått MSV i dressyr. De handlar ävan om hästen psyke och temprament. En läromästare ska vara lugn, lätt att rida och inte allt för känslig.
 
Sv: Vad är en läromästare?

Min första egna häst är en läromästare tycker iaf jag..
Hon är tävlad upp till 140 i hoppning utbildad MSV dressyr, väldigt lugn och stabil blir inte rädd för någonting nästan(sen kan hon ha sina dagar även hon)

Hon är tävlad lätt fälttävlad lite distans.
När man hoppar med henne så sköter hon allt utom styrningen, hon taxerar och fixar allt=)

HON lär mig att hoppa och inte tvärtom.
En läromästare är en gammal tävlingshäst kan man väl säga som kan LÄRA nybörjare att bli bra ryttare=)
 
Sv: Vad är en läromästare?

Vad en läromästare är tycker jag kan vara väldigt olika beroende på vilken typ av ryttare som söker häst.

För en ganska rutinerad ryttare som behöver en "läromästare" för att börja tävla eller att tävla i högre klasser, så kanske en häst med bra tävlingsmeriter, oavsett temperament, är en bra läromästare.
För en oerfaren ryttare som vill ha en trygg och pålitlig häst som gör rätt när ryttaren gör rätt, så kanske en sjyst häst på LB-nivå är rätt läromästare?

Jag tycker att ryttaren avgör nivån.
 
Sv: Vad är en läromästare?

Jag anser att det är en häst som kan sin sak, och som gör rätt när ryttaren gör rätt.
Och precis som någon annan skrev, en häst som kan utbilda ryttaren, utan att ryttaren först måste utbilda hästen.
 
Sv: Vad är en läromästare?

Stämmer in i de flesta beskrivningar som getts i tråden, men tror även att det är väldigt olika beroende på hur man är som ryttare, det finns läromästare för alla, oavsett nivå och kunnande.

När jag i höstas fick hem min nuvarande häst var jag 18 år, hade haft häst sen jag lärde mig gå, hade tävlat iaf på klubbnivå senaste tio åren och ridit massor med olika typer av hästar. Jag ansågs nog som en hyfast rutinerad ryttare som klarade av de flesta hästar i vardagsridningen iaf. Men jag hade pga min senaste egna häst blivit rädd för hoppningen. I allt annat är jag en ganska tuff ryttare, men stod det ett hinder högre än 70 cm framför mig så var jag beredd att börja gråta. Dessutom hade min senaste häst (som senare visade sig ha spatt, där kom förklaringen) inte varit speciellt rolig att åka och ha med sig, svårlastad, envis, istadig, stirrig mm. Så för mig var dagen då jag hittade Rutan, min nuvarande häst, mitt livs bästa dag, och för MIG är hon en läromästare, även om hon knappast skulle vara det för så många andra.

Hon hade startat 1.40 i hoppning, LA dressyr. Van att resa och tävla, hur cool som helst i alla lägen, men ändå med en del humör. Hon är inte helt lättriden, men gör man rätt så gör hon rätt. I hoppningen har vi haft en del problem, hon är inte dum utan hjälper inte jag till så hoppar hon inte. Detta har fått mig att skärpa till mig och våga rida, inte åka häst, mot hindren. Att hon dessutom går att lasta och åka med själv, ger mig en frihet som jag aldrig upplevt förut.

När vi tog oss till omhoppning i en 0.90 klass i söndags så var min lycka total. Jag vågar, jag kan och jag tycker det är roligt att hoppa igen. För MIG är detta den bästa läromästaren.

Oj, va långt det blev :o Ville mest bara säga att jag älskar min häst :p

Ullis
 
Sv: Vad är en läromästare?

En läromästare det var min första häst: men han var ingen gammal tävlingshäst. En trygg herre som hade varit på ridskola från att var mycket ung till han var 12 och sen blev han privathäst som skogsmulle och lättare träning, utbildad LB hopp LC dressyr bara. Han taxerade själv och skötte allt i hoppningen utom styrning. Det var bara att hänga med ungefär. Vägra aldrig. Kasta aldrig av. Busade aldrig. Man var helt trygg såväl i stallet som på ryggen. Var aldrig stark eller tjurig. Lagom pigg! Lagom känslig i hjälperna.
Alla kunde rida och hantera han! Kanonponny. Kom alltid fram i hagen. Enda negativa var att han var svårlastad men det var han inte innan jag köpte han, då gick han rätt in men sen ville han inte... Och att han inte kunde vara ensam i stall och hage men det kunde han förr tills han kom till mig (han var 21 då)
Jag var 14 och var alltid själv i stallet med han utan vuxen.
Han reds av en 8 årig pojke i hoppning också.

Ryttaren väljer dock nivån, är man duktigare och mer van och vill tävla kanske en lite mer "svårriden" häst (än han jag beskrev ovan) skulle vara läromästare med högre utbildning och tävlingsmeriter.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en läromästare?

Jag anser att det är en häst som kan sin sak, och som gör rätt när ryttaren gör rätt.
Och precis som någon annan skrev, en häst som kan utbilda ryttaren, utan att ryttaren först måste utbilda hästen.

Det här är väl det sedvanliga sättet att se på "läromästare".

Min ena instruktör och jag tycker egentligen tvärt om:devil:

Jag hade en fjording, som jag köpte i stället för slakt. Hon var snäll, trevlig, samarbetsvillig, ställde upp på allt. Och helt outbildad.

Tillsammans med henne har jag lärt mig väldigt mycket ridning, för som instruktören säger: "för att få den hästen att prestera, måste du kunna rida. Och du måste förstå övningen"...

Det är ett annat sätt att tänka.
Visst, den utbildade hästen som gör rätt när man "trycker på rätt knapp" lär ut hur övningen ska kännas.
Men man kan på det sättet rida ganska svåra övningar och program genom att lära sig vilka knappar man ska trycka på, och behöver inte alls behärska övningen själv.

Man kan verkligen fundera på vilken häst som lär ryttaren mest...

Men den sorts "läromästare" som tvingar ryttaren att verkligen lära sig att rida, är knappast den som annonseras ut som just läromästare. Och den sortens häst kräver en ryttare som är ihärdig och envis, och som har tillgång till mycket bra instruktör.:angel:
 
Sv: Vad är en läromästare?

En läromästare ska framförallt vara trygg och välutbildad. Så tänker jag. Inte nödvändigtvis extremt lättriden, men inte hitta på hyss av typen sticka/bocka, och aboslut ha bra stor erfarenhet av "människovärlden" och hantering i stort.

En säker häst att lära sig på, som kan sina saker och inte flippar ut om ryttaren gör fel.
 
Sv: Vad är en läromästare?

För mig är skillnaden mellan läromästare och tävlingshäst nog främst att läromästaren inte kan förväntas nå särskilt mycket längre än nivån den är på eller komma i topp på tävling.

Alltså t ex en häst på medelsvår nivå som inte kan förväntas gå svår eller en äldre häst. Likaså kan det väl vara en bra beteckning på en häst som är högt utbildad i dressyr men som har ordinära gångarter så den även när den presterar som bäst hamnar en bit ner i resultatlistan.

Rent allmänt tycker jag också att en läromästare ska vara ridbar. En hopphäst som på egen hand framgångsrikt tuffar runt lätta hoppbanor men inte låter sig påverkas av ryttaren är kanske kul att börja tävla med men ingen läromästare.
 
Sv: Vad är en läromästare?

Vad en läromästare är beror ju på vad ryttaren behöver lära sig. Är det en tävlingsryttare som vill högre upp i klasserna så ska det vara en välutbildad häst som är stabil på den höga nivån. Den kan ha mycket energi och inte en häst för alla, men en som passar tävlingsryttaren och kan hjälpa denne att komma högre upp i sin egen utbildning. Om det ska vara en läromästare till en mindre erfaren ryttare ska hästen vara väl utbildad, lugn och stabil. Där spelar mentaliteten större roll.
 
Sv: Vad är en läromästare?

I ditt fall var det snarare din ridlärare som var läromästaren? Om du inte fått den hjälpen, hur långt hade du och din häst kommit?

Att trycka på rätt knapp är inte alltid så enkelt. Trycker man fel för många gånger får man ett error-meddelande från den mest välutbildade häst.;)
 
Sv: Vad är en läromästare?

Visst kan de yngre hästarna vara läromästare också men jag tycker att de äldre kan man oftare deffinera som läromästare om de gjort mycket i livet dvs, haft många olika ägare osv osv. Handlar ju också somsagt mycket om temprament och psyke osv. Min första häst var 18 år när jag fick henne och hon är vad man kan kalla en riktig läromästare, hon anpassar sig till ryttaren som rider och efter 1 år med henne har jag nu utvecklats enormt mycket.. Nä hon är fantastisk snäll häst.
 
Sv: Vad är en läromästare?

Det jag läser in i benämningen läromästare är att den förmodligen nått sin "högsta kapacitet", dvs något gör att den inte kan utvecklas så väldigt mycket mera. Detta kan ju vara flera olika saker, tex hög ålder, att gångarterna inte "räcker" för så mycket mera eller att hästen inte har bättre hoppkapacitet än det den kan för ögonblicket.. men för den skull kan den vara en pärla för den ryttare som "är på väg".

Vilken exakt nivå den är på spelar inte så stor roll - en häst som går 1.30 men inte 1.40 är ju en ypperlig läromästare för den som vill rida 1.00 - 1.20. Hästen som går 1.10 som en klocka men inte högre är läromästaren för den som precis ska börja med hoppning. Eller det knubbiga kallblodet som egentligen är utbildad (kan krumelurerna ;) ) Msv dressyr men som inte har gång för det är ju ingen läromästare för tävlingsryttaren som vill satsa - men däremot för en något mera avancerad hobbyryttare.. Hästen som tar vinster och placeringar i MsvB men inte räcker i svår klass är ju läromästaren för LA-ryttaren osv..

Det jag kräver av en läromästare är däremot att grunderna är riktigt befästa - om den är pigg eller lat har mindre betydelse. Sen att det ofta är de lite latare hästarna (med sämre gång) som ofta "når sin topp" kanske redan i yngre åldrar (8-12 år) kan ju göra att man kopplar ihop läromästare med trygga, lite lata hästar...

Som exempel kan jag ta ett litet korsningssto (varmblodstravare/halvblod, 1.55) som knappt hade gång för LB dressyr och hoppade väldigt knaggligt - men som var oerhört lätt- och välriden. Väldigt känslig, framåt och gick byten, skolor och även kunde trampa lite. Denna häst lärde upp många ryttare som idag tävlar på lite högre nivå i dressyr - och de tackar fortfarande denna lilla häst för att hon "öppnade" dressyrvärlden för dem.

Så begreppet handlar mera om hästens (icke-) tävlingskapacitet tycker jag och en läromästare ska vara hjälpen att lära sig rida bättre, dvs utveckla ryttaren. Hästar som själva ska/bör/kan utvecklas och vidareutbildas är för mig inga läromästare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad tycker ni är rimligt pris för en läromästare? Vad höjer respektive sänker värdet i era ögon? Såg en annons som fick mig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 082
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 919
Senast: Gry
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 001
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 274
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp