Vad är det för fel på mitt internet?

Shaggy

Trådstartare
Jag har problem med min internetuppkoppling hemma. Mitt bredband (som iofs inte är så brett) fungerar inte som det ska.
När jag går in och mäter hastigheten så får jag resultat som 0,05 kb för att ta emot och 0,10-0,15 för att skicka. Stundtals (vissa gånger?) har jag den hastighet jag ska ha (0,25) och visst är det segt men jämfört så är det rena reaplanet. Flash spel kan jag vid problemen ibland få ladda om 4 ggr för att datorn ska ladda hela spelet (tar 20-40 min) och det är då extremt segt att spela. Räkningar vågar jag inte betala hemifrån längre eftersom allt helt plötsligt kan låsa sig och jag vill inte sitta mitt i en betalning utan att veta vad som är gjort och inte.
Vid kontakt med Telia så säger de att inga fel hittas hos dem men att de inte får kontakt med mitt adsl modem eller dator.
Jag har testat att slå på systemen på olika sätt. Jag fick tipset att slår man på dator och modem samtidigt kan det bli problem så jag har nu testat att slå på strömmen till modemet först och vänta en stund med datorn. Problemet uppstår dock även då.
Finns det något sätt jag kan testa var det går fel? Kanske någon har erfarenhet av samma problem?
Jag har nyligen bytt dator och hade problem även med den gamla men då tappade jag uppkopplingen helt. Jag har modemet i första? (enda tror jag) jacket i huset.
Egentligen vill jag uppgradera till en högre hastiget men att betala mer när det ändå inte fungerar känns inte så lockande så jag har skjutit på det.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Men om de inte får kontakt med din router eller dator måste de väl förstå att det är nått galet?

Vi hade också problem på gården ett tag, Telia fick inte kontakt med vår router. Efter mycket tjat fick jag dem att åka ut och titta i byns omkopplingsstation, och där var felet (var nått som hade blivit utbränt).

Kan det vara nått fel på uttaget annars? Hur är nätverkssladden dragen?Vet en som hade sin kabel nergrävd utanför huset (egenhändigt gjort) och hade också en otroligt svajig lina.

Sitter alla kablar rätt mellan modem och router? Får modemet stå på jämt eller drar du ut det när du inte använder det? (ett modem tar ganska lång tid på sig att starta upp, och jag vet fler som fått knasiga modem genom att dra ut strömsladden hela tiden).

Tycker dock att det verkar skumt att Telia säger att de inte får kontakt med din router, så ligg på dem igen och säg att de får kolla upp det (kanske komma hem till dig och kolla i ditt uttag bland annat).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Jag har allt avstängt nattetid men sedan står modemet på under dagen. Samma problem uppstår dock både morgon och kväll oavsett ifall modemet just fått störm till sig eller om det haft ström i 10 timmar.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Hejsan!

Mitt tips är att du kollar att du verkligen satt i modemet i första telejacket! Detta skall vara ganska enkelt att komma fram till.

Du kan t ex se om jacken hemma är parallellkopplade genom att det går ytterliggare en sladd som slutar i ett tele jack ifrån ett annat jack.

FELSÖKNING
Om du har upptäckt två eller fler telefonjack med kopplingston i, måste dessa
kontrolleras. Skruva försiktigt bort locket på jacken och kontrollera dem en efter en.
RÄTT INKOPPLADE TELEFONJACK:
(Seriekopplade)
I första och mellanliggande telefonjack är
kablarna anslutna till såväl de båda övre
som de nedersta skruvarna i uttagen.
I ett (eller flera) av telefonjacken som
ligger sist i slingan är kablarna förmodligen
bara anslutna till de nedersta skruvarna.
FEL INKOPPLADE TELEFONJACK:
(Parallellkopplade)
I ett (eller flera) av telefonjacken är två
kablar sannolikt anslutna till var och en
av de nedersta skruvarna. Detta är det
felaktiga telefonjacket (eller ett av flera
felaktiga). Kontrollera vilka av kablarna
som hör ihop (kabelpar). Flytta det ena
kabelparet till de övre skruvarna.
EFTER ÅTGÄRD:
När du har flyttat det ena kabelparet måste du kontrollera att du flyttat rätt.
Lokalisera därför ditt första telefonjack enligt tidigare beskrivet förfarande.


FELSÖKNING
Börja med att läsa den här installationsanvisningen. Kontrollera att du gjort
allt rätt och att din utrustning är rätt inkopplad. Tänk på att det bara är analoga
utrustningar som får kopplas in till den befintliga telefonslingan i bostaden.
Problem Felbeskrivning Åtgärd
Telefonerna fungerar inte.
Datorutrustningens förbindelse
tappar kontakt då och då, men
uppkopplingen består.
Modemet har ingen kontakt
med telestationen.
Modemet har kontakt med telestationen
med det går inte att
surfa.
– – –
– – –
Indikeringslampan för
ADSL blinkar, vanligen
benämnd ADSL,
SYNC eller @.
Indikeringslampan för
ADSL lyser, vanligen
benämnd ADSL,
SYNC eller @.
1. Om telefonerna fortfarande
inte fungerar: ta bort mellanproppen
och testa telefonerna
igen. Fungerar de, sätt tillbaka
och prova igen. Om felet kvarstår,
ta bort mellanproppen och
kontakta Bostream Kundtjänst.
1. Det uppstår ibland felaktigheter
på den digitala anslutningen.
2. Om felet uppstår ofta,
kontakta Bostreams kundtjänst.
3. Kontrollera att alla kablar är
korrekt anslutna.
4. Kontrollera att splitterpluggen
sitter i första telefonjack samt
att bostadens telefonjack är rätt
kopplade.
5. Prova att starta om modemet
och din dator.
6. Kontrollera att alla kablar är
korrekt anslutna.
7. Prova att starta om modemet
och din dator.
8. Installera om nätverkskortet pådin dator (gäller ej USB-modem).

Här kommer en länk: http://adsl.ektv.net/hitta1jack.pdf

Detta kan vara en bra början och länken har även några illustrationer som visar hur det skall se ut om allt är rätt kopplat, men jag har inkluderat texten som kanske kan hjälpa dig lite? Hoppas att detta förhoppningsvis fixar felet, men annars skall du göra som föregående talare/tipsare, och kontakta Telia och säga till dem att komma och titta på om de kanske kan hitta felet i kopplingsstationen eller annat ställe.

Lycka till! Håller tummarna för dig! :)

MvH
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Jag har letat, det finns inget mer jack i huset ifall de inte klämt in något på den totalt oinredda vinden (där har jag altså inte letat ;)).
Ska läsa resten av det du skrivit imorgon är fär trött nu.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Det kanske är modemet som är långsamt? Jag fick snabbare bredband när jag skaffade digitaltv och fick ett nytt modem på köpet. Nu kan jag t.o.m. se hela klipp på youtube utan att det pausar. :laugh:

Har bredband Xsmall, tror det är samma hastighet som du har.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

I morse hade jag rätt hastighet kändes det som.
Modemet tror jag inte att det är. När mitt förra modem gick åt pga åska så fick jag företagets gammla modem (vi använder någon annan teknik nu). Då företaget har mycket högre hastighet samt mycket mer trafik iom att det är fler datorer så bör det ha rätt ok kapacitet.


Angående detta med att ominstalera nätverkskortet. Det känns lite otroligt att det skulle behöva ominstalleras på en nästan ny dator. Jag har dessutom haft dessa problem sedan datorn var helt ny (och liknande problem med min förra). Ibland fungerar det i långa perioder och sedan så segar det till och från i ett antal dagar. Exempelvis var det som tuggummi tis, ons och tors förra veckan men helgen var bra. Samma sak denna vecka tis, ons, tors segt men i morse har det fungerat. Undrar om det finns ett mönster där.
Jag har virusskannat datorn utan att hitta något.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Vid kontakt med Telia så säger de att inga fel hittas hos dem men att de inte får kontakt med mitt adsl modem eller dator.
Den biten skulle jag vilja be dem kolla vidare på om jag var du. Det bör gå att "se" hela vägen genom telefonstationens linjeutrustning och modem till ditt eget modem. Har du mycket långt till din telefonstation?Har du möjlighet att titta över de eventuella kabelskarvar du har i din fastighet och närmast utanför, så det inte är avbrott/glapp eller helt eller delvis kortslutning? Somliga typer av kabelfel påverkar dataförbindelsen mer än telefonin, även om motsatsen är vanligare.
Har du kunnat sätta störningarna i samband med någonting - som stark kyla eller värme, som att de uppträder oftare just när modemet startats eller efter en lång stund, som att det är skillnad på tid på dygnet...?
Har du IP-telefoni eller vanlig analog? Om IP, har du märkt några störningar där?
Har du möjlighet att ta reda på om du har färskaste firmware/mjukvara i ditt modem? Det går ofta hyfsat enkelt att uppdatera, även om det förstås kräver en fungerande uppkoppling för att hämta de nya filerna... :grin: Men du kanske kan ladda ner någon annanstans och ta hem på USB-sticka.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Angående mjukvaran i modemet vet jag ingenting. Jag är värdelös på sådant. Jag har dock ett helt nytt modem liggandes så jag kan ju prova att installera det istället. För mig känns det sock ologiskt att felet skulle ligga där ioom att det fungerar ibland.
Jag har vanlig telefoni men har funderat på att se över hela situationen. Problemet är att jag inte vill göra det innan jag vet att det fungerar. Just nu har jag iallafall telefon även när det är segt, vem vet vad som händer ifall jag byter.
Angeånde ledningar så vet jag att ledningen kommer in via mark idag men den ledning som går in till jacket kommer från taket ochjag tror att det kommit in via luftledning tidigare. Det bör altså finnas minst 1 skarv var vet jag dock inte men troligen på vinden. får leta lite där.
Var telestatonen ligger har jag ingen aning om.
Samtalet med telia var sent på kvällen och jag hamande bara hos deras automatiska felsökning. Det var så sent så jag orkade inte gå vidare utan lät saken bero just då och tänkte att jag skulle skaffa lite mer info innan jag talar med någon så jag har något att sätta emot när de börjar beskylla min utrustning för att var problemet. Förra gången jag kontaktade dem (med den gammla datorn) fick jag bara en massa jobb utan att det gav något så denna gång vill jag slippa ränna som en skållad råtta för att köpa det och det som iofs går att lämna i retur men det är trots allt en bit att åka varje gång.
Visst kan felet ligga hos mig men om det gör det vill jag veta vad som är fel och inte bara få installera om nätverkskortet (jaha hur gör man det :confused:), modemet kanske inte fungerar, det brukar vara splittern när det blir så osv :crazy: OBS! alla tre sakerna är sagda om exakt samma problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Angående mjukvaran i modemet vet jag ingenting. Jag är värdelös på sådant. Jag har dock ett helt nytt modem liggandes så jag kan ju prova att installera det istället. För mig känns det sock ologiskt att felet skulle ligga där ioom att det fungerar ibland.
Jag har vanlig telefoni men har funderat på att se över hela situationen. Problemet är att jag inte vill göra det innan jag vet att det fungerar. Just nu har jag iallafall telefon även när det är segt, vem vet vad som händer ifall jag byter.
Angeånde ledningar så vet jag att ledningen kommer in via mark idag men den ledning som går in till jacket kommer från taket ochjag tror att det kommit in via luftledning tidigare. Det bör altså finnas minst 1 skarv var vet jag dock inte men troligen på vinden. får leta lite där.
Min erfarenhet är att intermittenta fel (sådana som kommer och går) oftast beror på fysiska kabelfel - i praktiken glapp eller överledning. En brusten kabel där ledaren nätt och jämnt sitter ihop, en polskruv som behöver dras åt, ett fuktigt spindelbo mellan ledningsterminalerna i en skarvbox etc, eller att - som nmolsson35 föreslog - modemet inte sitter i förstajacket. I andra hand kan mjukvaruproblem faktiskt ge liknande symptom, men inte lika vanligt.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

Ni kommer tro jag driver med er men jag tror jag hittat felet iallafall har jag hittat ett fel.
Snälla alla människor man ska inte måla telefonjacken invändigt :crazy:.
 
Sv: Vad är det för fel på mitt internet?

:eek: Nu måste du nästan visa bild! Jag har aldrig sett ett som är målat invändigt. ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min mamma har sedan drygt ett år haft bolaget ABC som internetleverantör. Det har fungerat bra och hastigheten har hållts rätt bra. En...
Svar
2
· Visningar
963
Senast: malumbub
·
A
IT & mobiler Hej. Har ett litet problem, eller rättare sagt min svärfar. Jag är inte speciellt datakunnig och svärfar, om möjligt, ännu sämre :)...
Svar
8
· Visningar
2 235
Senast: Ashira
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 045
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp