Vad är det för färg på min katt ? Yrvädret 4mån.

Charlotte84

Trådstartare
Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:)
mörkt ansikte,mörka tassar.
Undersida svans lite randig.
I visst ljus svart/grå, i annat brun/grå.
Mörk grå/grå på mage/under svans

Finna både varma å kalla toner.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2024-08-18-18-25-35-365_com.instagram.android~2.jpg
    Screenshot_2024-08-18-18-25-35-365_com.instagram.android~2.jpg
    91,1 KB · Visningar: 204
Det bruna är oftast solblekt, i princip alla långhåriga har en ljusare krage. Möjligtvis att det skulle kunna vara silver med, men jag tvivlar på det. De är för det mesta kritvita i botten och på långhåriga katter brukar det synas mer. Så jag tror din är svart.
 
Yrvädret ser svart ut 🙂

Det bruna är oftast solblekt, i princip alla långhåriga har en ljusare krage. Möjligtvis att det skulle kunna vara silver med, men jag tvivlar på det. De är för det mesta kritvita i botten och på långhåriga katter brukar det synas mer. Så jag tror din är svart.

För några år sedan jag vara svart på skalle, och foto visa blå på skalle, idag jag vara grå på skalle och foto visa silver på skalle.

Så den här kattan verkar ha bruna täckhår och något åt det svartare i under ullen, Silveret i halsen kan jag inte förklara, om det inte förekommer grått/vitt i täckhåren
 
För några år sedan jag vara svart på skalle, och foto visa blå på skalle, idag jag vara grå på skalle och foto visa silver på skalle.

Så den här kattan verkar ha bruna täckhår och något åt det svartare i under ullen, Silveret i halsen kan jag inte förklara, om det inte förekommer grått/vitt i täckhåren

De flesta katterna är ljusare i roten av pälsstrået och på långhår, och framförallt på yngre katter är det extra synligt i kragen. Det bruna är solblekt, en katt kan inte ha genetiskt brun päls samtidigt som svart. Många svarta hästar har också en brun ton.
Så genetiskt tror jag att det gråa i kragen inte är silver, som är ett eget anlag, utan just bara normal färgskillnad på ett pälsstrå.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 187
Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 360
Kropp & Själ Tycker det är vansinnigt intressant det här med färger och hur det påverkar utseendet på folk. Jag vill klä mig i mer färger, men känner...
2
Svar
21
· Visningar
4 054
Senast: gylle
·
Övr. Katt Ja som rubriken lyder, alla säger att min katt är svart. Jag säger att han är mörkbrun, jätte mörk. Ser man honom i rätt ljus så är han...
Svar
7
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp